لینک های دسترسی

Breaking News

ایران از میزایل بالستیکی جدید رونمایی کرد


میزایل "خیبر"
میزایل "خیبر"

وزارت دفاع ایران روز پنجشنبه ۲۵ می (چهارم جوزا) از یک میزایل بالستیکی جدید با برد دوهزار کیلومتر و ظرفیت حمل کلاهک با وزن بیش از یک تن رونمایی کرد.

میزایل "خیبر" نسل جدید و چهارم میزایل‌های خرم‌شهر است که دوربردترین میزایل ایران تا به امروز محسوب می‌شود.

محمد رضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران در مراسم رونمایی که به گونه زنده از تلویزیون دولتی این کشور پخش می‌شد، گفت: "در مسیر ارتقا توانمندی‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران، امروز از موشک بالستیک راهبردی نقطه‌زن خرمشهر ۴ که ارتقا یافته موشک‌های قبلی است رونمایی کردیم."

وزیر دفاع ایران افزود: "پیام این اقدام برای دوستان ما کمک به صلح و ثبات در منطقه و حمایت همه‌جانبه از دوستان‌مان و کشورهایی است که در مسیر مبارزه با نظام سلطه قرار دارند و مواضع‌شان مواضع آگاهانه و صلح‌طلبانه است."

ایرنا خبرگزاری دولتی ایران گفته است که خیبر "یک میزایل با سوخت مایع با برد دوهزار کیلومتر و کلاهک ۱۵۰۰ کیلوگرامی است".

به گفتهٔ رسانه‌های دولتی ایران، سرعت این میزایل تکتیکی با تحرک "می‌تواند در خارج از جو به ۱۶ماک و در داخل جو به ۸ماک برسد".

چند روز پس از رونمایی میزایل خرم‌شهر در سال ۲۰۱۷، دونالد ترمپ، رییس‌جمهور وقت امریکا هشداری جدی به تهران صادر کرد و از ابهام فزاینده در مورد بقای توافق هسته‌ای با ایران سخن گفت.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، این کشور موافقت کرد که غنی سازی یورانیوم خود را به کمتر از چهار درصد محدود کند، یعنی بسیار کمتر از سطح ۹۰ درصدی که برای ساخت سلاح‌ هسته‌ای لازم است و در ازای آن برخی از تعزیرات اقتصادی غرب بر ایران لغو شد.

اما این توافق پس از آن رو به پاشیدن نهاد که دونالد ترمپ در ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی به گونهٔ یک جانبه از آن بیرون شد و تعزیرات اقتصادی را دوباره بر ایران وضع کرد.

یک سال پس از آن، تهران در اقدام تلافی‌جویانه، فعالیت‌های هسته‌ای خود را بر خلاف موارد توافقنامه افزایش داد و تا حال توانسته است یورانیم خود را به اندازهٔ غنی کند که به گفتهٔ مقام‌های ایالات متحده، می‌توان از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفت. اما تهران همواره ادعا کرده است که برنامهٔ‌ هسته‌ای آن کشور برای مقاصد "صلح آمیز" است.

XS
SM
MD
LG