لینک های دسترسی

Breaking News

ایران یک فرمانده سپاه پاسداران را به ریاست شورای عالی امنیت ملی گماشت


علی اکبر احمدیان
علی اکبر احمدیان

رسانه‌های حکومتی ایران روز دوشنبه ۲۲ می (اول جوزا) گزارش دادند که ابراهیم رییسی، رییس جمهور این کشور، علی اکبر احمدیان، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران، را به عنوان رییس جدید شورای امنیت ملی منصوب کرد.

مطبوعات نگفته اند که چرا علی شمخانی، رییس قبلی این شورا که نزدیک به ۱۰ سال در این سمت ایفای وظیفه کرد، برکنار شده است. شمخانی نقش مهمی در تسهیل روابط تهران با عربستان داشت.

در وبسایت ریاست جمهوری ایران آمده است: "طبق حکم رییس جمهور، علی اکبر احمدیان به عنوان منشی شورای عالی امنیت ملی منصوب شد."

این شورا، عالی‌ترین نهاد امنیتی در ایران است و به علی خامنه‌ای، رهبر روحانی آن کشور که مرجع تصمیم‌گیری نهایی در مورد بسیاری از سیاست‌ها است، گزارش می‌دهد.

بر بنیاد اعلامیۀ ریاست جمهوری ایران، احمدیان دانش‌آموخته دانشگاه دفاع ملی این کشور است و پیش از انتصاب به این سمت، مسوولیت مرکز استراتیژی قول اردوی سپاه پاسداران ایران را بر عهده داشت.

این جنرال حدوداً ۶۰ ساله، در بورد مشورتی رهبر مذهبی ایران نیز کار کرده است. همچنان او به عنوان فرمانده نیروی بحری سپاه پاسداران کار کرده است و لوی درستیز همین نیروها نیز بود.

ایالات متحده در سال ۲۰۰۷ زمانی که علی اکبر احمدیان، لوی درستیز نیروهای سپاه پاسداران بود، نام او را در فهرست سیاه درج کرد.

شمخانی ۶۷ ساله، در سال ۲۰۱۳ به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و جایگزین سعید جلیلی محافظه‌کار بود، گماشته شد.

شمخانی عرب است و مانند احمدیان فرمانده سپاه پاسداران بوده است. او به خاطر نقش مهمی در کاهش مناقشات ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس مشهور است.

رییس پیشین شورای عالی امنیت ملی ایران، همچنان نقش مهمی در مذاکرات با کشورهای قدرتمند جهان در خصوص برنامه هسته‌ای ایران داشت که در نهایت به توافقی تاریخی در سال ۲۰۱۵ منجر شد.

اگرچه اخیراً شمخانی به دلیل نقش مهمی در مذاکرات با عربستان سعودی به جای وزارت امور خارجه مورد انتقاد قرار گرفته است، اما حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه این کشور این انتقادات را رد کرد و گفت که در این مورد اختلاف نظر وجود ندارد و همه چیز هماهنگ است.

XS
SM
MD
LG