لینک های دسترسی

Breaking News

تحلیلگران: احتمال حملۀ ایران بر سربازان امریکایی در افغانستان اندک است


پس از حملات میزایلی روز چهارشنبه (هشتم جنوری) ایران بر پایگاه های امریکا در عراق، تعداد از تحلیلگران امریکایی میگویند که احتمال حملۀ ایران بر پایگاه های امریکایی در افغانستان بسیار اندک است.

ربیکا زمرمن، یکتن از صاحب نظران در امور امنیتی در یک مصاحبه با صدای امریکا گفته است باوجود آنکه احتمال حمله مستقیم ایران در افغانستان ضعیف است، اما افزوده که ایران میتواند که بر طالبان فشار وارد کند تا روند مذاکرات صلح را مختل سازد.

به گفتۀ خانم زمرمن، این مهم نیز دور از امکان نیست که جنگجویان 'فاطمیون' وارد افغانستان شوند و برای نیروهای امنیتی افغان و امریکایی مشکل خلق کنند.

در عین حال، مایکل کوگلمن، تحلیلگر دیگر امریکایی به این باورست که ایران ممکن با همکاری طالبان یا افراد وابسته به خود، نیروهای امریکایی را مورد هدف قرار دهد.

آقای کوگلمن به صدای امریکا گفته است که ایران از دیر زمان تسلیحات نظامی پیشرفته را در اختیار طالبان قرار می دهد، ولی افزوده است که توافق صلح میان امریکا و طالبان میتواند مانع حملات ایران علیه سربازان امریکایی شود.

مایکل کوگلمن همچنان گفته است که کابل و اسلام آباد تا هر اندازۀ که می توانند، خود را از تنش های تهران و واشنگتن دور نگهدارند.

تنش میان امریکا و ایران پس از آن اوج گرفت که نیروهای امریکایی به روز جمعه جنرال قاسم سلیمانی، قوماندان نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در بغداد مورد هدف قرار داد.

ایران در واکنش به آن، روز (چهارشنبه هشتم جنوری) دو پایگاۀ نظامی امریکا را در عراق مورد حملات میزایلی قرار داد، ولی رئیس جمهور ترمپ گفته است که این حملات تلفات جانی در پی نداشته است.

XS
SM
MD
LG