لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: به هر گونه حمله پاسخ سختی خواهیم داد


امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروهای هوافضای ایران
امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروهای هوافضای ایران

ایران می‌گوید هرگونه اقدام اسراییل و امریکا علیه ایران با واکنش شدید این کشور مواجه خواهد شد. این دو کشور ایران را مسوول حملهٔ مرگبار بر کشتی نفت‌کش اسراییلی در بحر هند می‌دانند.

امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران روز شنبه هفتم اگست (۱۶ اسد) گفت: "آن‌ها ما را آزمایش کرده‌اند و می‌دانند با چه پاسخی روبرو خواهند بود. ما هم قدرت داریم و هم اراده به‌کارگیری قدرت را داریم و حتماً پاسخ سختی خواهیم داد و آن‌ها چنین غلطی نمی‌توانند بکنند."

اردوی ایالات متحده، و گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان جی-۷ روز جمعه ایران را به حمله بر کشتی اسراییلی متهم کردند.

اما تهران دست داشتن در حمله بر کشتی نفت‌کش "مرسر ستریت" را رد کرد که روز پنجشنبهٔ گذشته در شمال اقیانوس هند در سواحل عمان هدف حملۀ طیارۀ بی‌سرنشین قرار گرفت و در آن دو عملۀ این کشتی –یک بریتانیایی و یک رومانیایی– کشته شدند.

فرماندهی مرکزی قوای امریکایی می‌گوید که شواهد قابل توجهی را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرده است که نشان می‌دهد کشتی نفت‌کش "مرسر ستریت" توسط یک درون مجهز با مواد منفجره نظامی ایران در آب‌های بین المللی مورد حمله قرار گرفته است.

باربرا اوودوارد، سفیر بریتانیا در ملل متحد پس از جلسه شورای امنیت در مورد این حمله به خبرنگاران گفت که حمله توسط درون موسوم به شاهد -۱۳۶ یو ای وی صورت گرفته و "این درون فقط در ایران تولید می‌شود."

در همین حال، وزرای خارجهٔ بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا ، جاپان و ایالات متحده گفته اند که این حمله "نقض آشکار قوانین بین المللی" است. آن‌ها افزوده اند که "همه شواهد موجود به وضوح به ایران اشاره می کند."

اما زهرا ارشادی، معاون سفیر ایران در سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت دولتش اتهامی را که برای اولین بار از سوی اسراییل مطرح شده است "به طور قاطع" رد می کند.

این کشتی متعلق به یک میلیادر اسراییلی است.

پیش از این بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا به تاریخ دوم اگست (۱۱ اسد) گفته بود که ایران باید با عواقب این "حملهٔ غیرقابل پذیرش و ظالمانه" بر کشتی اسراییلی مقابل شود.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده نیز به تاریخ دوم اگست گفت: "پس از بررسی اطلاعات دست داشته، مطمین استیم که ایران این حمله را انجام داده است."

در همین نفتالی بنیت، صدر اعظم اسراییل تهران را به این حمله متهم کرده و انکار ایران را عمل "بزدلانه" خوانده است.

وزیر خارجهٔ اسراییل نیز گفته است که از ایران انتقام خواهند گرفت.

مسوولیت این حمله را تا اکنون هیچ گروهی بر عهده نگرفته است، اما ایران و ملیشه‌های متحد این کشور در گذشته حملات مشابه را با استفاده از طیاره‌های بی سرنشین "انتحاری" انجام داده اند.

XS
SM
MD
LG