لینک های دسترسی

Breaking News

حمله بر کشتی اسراییلی؛ هشدار بریتانیا و پاسخ ایران


پس از آن که ایالات متحده، اسراییل و بریتانیا ایران را به حمله بر یک کشتی اسراییلی متهم کردند، تهران گفت که به هر نوع ماجراجویی خارجی علیه امنیت این کشور پاسخ فوری خواهد داد.

تهران همچنان دست داشتن در حمله بر کشتی نفت‌کش "مرسر ستریت" را رد کرد که روز پنجشنبهٔ گذشته در شمال اقیانوس هند در سواحل عمان هدف حملۀ طیارۀ بی‌سرنشین قرار گرفت و در آن دو عملۀ این کشتی –یک بریتانیایی و یک رومانیایی– کشته شدند.

بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا امروز دوم اگست (۱۱ اسد) گفت که ایران باید با عواقب این "حملهٔ غیرقابل پذیرش و ظالمانه" بر کشتی اسراییلی مقابل شود.

ایالات متحده و بریتانیا دیروز گفتند که با متحدین شان کار می‌کنند تا به این حمله پاسخ ارایه کنند.

در ارتباط به این حمله، بریتانیا امروز دوم اگست (۱۱ اسد) سفیر ایران را احضار کرد. در پاسخ به آن، ایران شارژدافیر بریتانیا را احضار کرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران گفت که تهران برای حفاظت از امنیت و علایق ملی خویش به هر نوع "ماجراجویی احتمالی، بی‌درنگ و باقوت و جدیت پاسخ خواهد داد".

او افزود که اتهامات وزیر خارجهٔ بریتانیا که وزیر خارجهٔ امریکا نیز آنرا تکرار کرده است "حاوی مطالبی متناقض، اتهامات واهی و تحریک آمیز می باشد".

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده روز یکشنبه دوم اگست (دهم اسد) با نشر بیانیه‌ای گفت: "پس از بررسی اطلاعات دست داشته، مطمین استیم که ایران این حمله را انجام داده است."

دامینیک راب، وزیر خارجۀ بریتانیا نیز با نشر بیانیه‌ای گفت: "معتقدیم که این حمله عمدی، حساب‌شده و نقض آشکار قوانین بین‌المللی از سوی ایران بود."

نفتالی بنیت، صدر اعظم اسراییل تهران را به این حمله متهم کرده و انکار ایران را عمل "بزدلانه" خواند.

وزیر خارجهٔ اسراییل نیز گفته است که از ایران انتقام خواهند گرفت.

مسوولیت این حمله را تا اکنون هیچ گروهی بر عهده نگرفته است، اما ایران و ملیشه‌های متحد این کشور در گذشته حملات مشابه را با استفاده از طیاره‌های بی سرنشین "انتحاری" انجام داده اند.

XS
SM
MD
LG