لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: حملات ایتلاف بر یمن دستیابی به صلح را دشوار می‌سازد


ایران حملات هوایی اخیر به مناطق تحت کنترول شورشیان حوثی در یمن را محکوم کرده و هشدار داد که این حملات دستیابی به صلح در این کشور جنگ‌زده را "مشکل‌تر" می‌سازد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای گفت:"استمرار حملات نظامی ایتلاف به یمن با سکوت و بی تفاوتی جامعه بین الملل، فروش بدون کنترول سلاح به متجاوزان، اتخاذ رویکرد جانبدارنه و استندردهای دوگانه در مجامع بین المللی در مواجهه با تجاوز ظالمانه هفت ساله علیه مردم یمن، مسیر دستیابی به صلح عادلانه در این کشور را بیش از پیش دشوار ساخته است."

در اثر یک حمله هوایی بریک زندان در شهر صعده، زادگاه شورشیان حوثی، در یمن روز جمعه ۲۱ جنوری بیش از ۷۰ نفر کشته شدند.

افزون بر این حمله، سازمان حفاظت از کودکان گفته است که در اثر یک حمله هوایی ایتلاف به رهبری عربستان در جنوب شهر حدیده بر یک مرکز مخابراتی کم از کم سه کودک جان باخته و ارتباطات انترنتی نیز قطع شده است.

ایتلاف به رهبری عربستان سعودی مسوولیت حمله در حدیده را بر عهده گرفته، اما گزارش‌های حمله هوایی به زندانی در صعده یمن را رد کرده است.

عربستان سعودی ایران را به حمایت نظامی از شورشیان حوثی یمن به ویژه فراهم کردن تسلیحات جنگی متهم می کند، ادعاهایی که تهران آن را همواره رد کرده است.

در بیانیه وزارت خارجهٔ ایران آمده است:" کشورهای حامی تسلیحاتی نیروهای متجاوز به یمن که با در اختیار قراردادن بمب ها و سلاح های نابودکننده به آنان موجب به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان یمنی شده اند، در این جنایات شریک بوده و باید در قبال حمایت هایی از این دست نسبت به افکار عمومی مردم دنیا و مردم یمن پاسخگو باشند."

خطیب زاده با بیان اینکه عزم جدی برای پیشبرد حل و فصل سیاسی بحران یمن وجود ندارد، هشدار داد که این امر منجر به "ویرانی کشور و بی ثباتی در منطقه" خواهد شد.

در همین حال دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است که گزارش های تشدید حملات هوایی ایتلاف به رهبری عربستان بر مناطق پرجمعیت "عمیقاً تکان دهنده" است.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد نیز حملهٔ روز جمعه نیروهای ایتلاف به رهبری عربستان سعودی به مواضع تحت کنترول حوثی‌های یمن را که کم از کم ۷۰ کشته در پی داشت، محکوم کرد و خواستار تحقیق و بررسی کامل در مورد این حمله شد.

سرمنشی سازمان ملل متحد خواستار توقف فوری درگیری‌ها شد و افزود: "دو طرف باید متعهد به حفظ امنیت و سلامت غیرنظامی‌ها در پی هر عملیات نظامی باشند و پیش‌نیازها و احتیاط‌های مربوط را رعایت کنند."

این حملات پنج روز پس از آن صورت گرفت که طیاره‌های بی سرنیشن و حملهٔ راکتی حوثی‌ها بر امارات متحده عرب، سبب کشته شدن سه نفر شد.

یمن فقیرترین کشور جهان عرب است. با تسخیر صنعا توسط شبه‌نظامیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران در سال ۲۰۱۴ و بیرون راندن دولت قانونی یمن، و سپس ورود ایتلاف تحت رهبری عربستان به دفاع از دولت قانونی یمن در سال ۲۰۱۵، این کشور صحنه جنگ خونینی بوده که جان بیش از ١٣٠ هزار نفر را گرفته و یکی از بدترین بحران های بشری جهان را رقم زده است.

XS
SM
MD
LG