لینک های دسترسی

Breaking News

تنش ها میان ترکیه و عراق افزایش یافته است


حضور نیروهای ترکی در عراق، تنش میان دو کشور را افرایش بخشیده است
حضور نیروهای ترکی در عراق، تنش میان دو کشور را افرایش بخشیده است

حکومت ترکیه یک بار دیگر گفته است که نیروهای ترکی تا زمانی تصفیۀ شهر موصل از وجود جنگجویان گروۀ داعش، در پایگاۀ نظامی "بعشیقه" درعراق باقی خواهند ماند.

حضور نیروهای ترکی در عراق، واکنش های تند مقام های حکومت و ملیشه های شیعه مذهب عراق را برانگیخته است.

حیدر العبادی صدراعظم عراق از ترکیه خواسته بود تا نیروهای خود را از پایگاه نظامی بعشیقه در قلمرو عراق بیرون کند، اما با واکنش تند رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روبرو شد.

آقای اردوغان گفته بود که "اردوی ترکیه در خصوص پایگاه بعشیقه از عبادی دستور نمی‌ گیرد" و اضافه کرده بود که " صدر اعظم عراق باید حدود خود را بشناسد."

در واکنش به این اظهارات رئیس جمهور ترکیه، صدراعظم عراق امروز در صفحۀ تویتر اش نوشته است که "ما خاک خود را با اتکا به عزم مردانش از دست داعش خارج خواهیم کرد، نه با تماس های ویدیویی."

اشاره آقای عبادی به پیام ویدیوی آقای اردوغان در شب کودتای نافرجام ترکیه بود که در آن اردوغان از مردم خواسته بود به جاده ها برآمده و در برابر کودتاچیان بایستند.

از جانب دیگر هادی الامیری رهبر ملیشه های شیعه در عراق نیز از ترکیه خواسته است تا نیروهای خود را از قلمرو آن کشور خارج کند و گفته است که اجازه نمی دهد که تمامیت ارضی عراق تحت سؤال قرار گیرد.

رهبر ملیشه های عراق همچنان هشدار داده است که" ما تاکید می کنیم که ترک ها باید نیروهای شان را بیرون بکشند و اگر به ادامه حضور شان پافشاری کردند، انگه تنها خود را ملامت کنند."

در اوج تنش میان ترکیه و عراق، وزارت خارجه ایالات متحده در اعلامیه ای تصریح کرده است که نیرو های خارجی باید در صورت مجوز حکومت بغداد و در سایۀ ائتلاف ضد داعش در عراق حضور داشته باشند.

XS
SM
MD
LG