لینک های دسترسی

Breaking News

کمیته بین المللی نجات: شمار کودکان مبتلا به سوتغذیه در حال افزایش است


کمیته بین المللی نجات (IRC) از افزایش شمار کودکان مبتلا به سوتغذیه در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

این اداره در بیانیه‌ای که روز سه شنبه ۱۱ جنوری (۲۱ جدی)در کابل منتشر کرد، گفته است که تعداد کودکان مبتلا به سوتغذیه در یک ماه گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

این اداره می گوید که در ماه‌های نومبر و دسمبر سال گذشته، سطح سوتغذیهٔ حاد در ولایت خوست ۳۴ برابر و در ولایت هرات دو برابر شده است.

در همین حال، داکتر عبدالباری عمر، معین خدمات صحی وزارت صحت عامهٔ طالبان می‌گوید که شمار کودکان زیر پنج سال مبتلا به سوتغذیه در افغانستان در حال حاضر به بیش از سه میلیون نفر می رسد.

داکتر عمر گفت: "ما در حال حاضر ۳.۲ میلیون کودک زیر پنج سال داریم که با سوتغذیه دست و گریبان است. یکی از دلایل عمدهٔ آن اینست که در جامعه ما یک رواج بد است که مادر کودک‌اش را شیر کافی نمی‌دهد. "

کمیتهٔ بین المللی نجات گفته است که منجمد کردن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان نیز سبب کمبود پول نقد در بازارها شده و تجار قادر به پرداخت حقوق کارمندان خود نمی‌باشند که در نتیجه خانواده‌های آنان نیز نمی‌توانند غذای کافی بدست بیاورند.

این کمیته تخمین می‌زند که طی شش ماه آینده، ۳۸ میلیون افغان زیر خط گرسنگی زندگی خواهند کرد که از این میان نه میلیون در معرض خطر قحطی قرار خواهند گرفت و اکثریت این قربانیان کودکان خواهد بود.

کمیتهٔ بین المللی نجات گفته است که قیمت مواد غذایی در افغانستان نیز طی پنج سال گذشته به گونهٔ سرسام‌آور افزایش یافته و قیمت گندم، آرد و روغن در دسمبر سال گذشته در مقایسه به ماه جون همان سال ۵۰ درصد افزایش یافته است.

سازمان ملل متحد اخیراً ابراز نگرانی کرده است که تعداد کودکان افغان که دچار سوتغذیه هستند، ممکن است بیشتر شود.

XS
SM
MD
LG