لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی یونیسف از تلفات کودکان در اثر انفجار مواد منفلق‌ناشده در افغانستان


صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) از افزایش تلفات کودکان در نتیجۀ انفجار مواد منفلق‌ناشدۀ باقی مانده از جنگ در بخش‌های افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

یونیسف ناوقت روز سه‌شنبه ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در تازه‌ترین مورد، هشت کودک در ولایت ننگرار در نتیجۀ انفجار مرمی هاوان کشته و چهار تن دیگر زخمی شده اند.

بر اساس معلومات یونیسف این انفجار در نزدیکی یک مکتب در ولسوالی لعل‌پور این ولایت اتفاق افتاد و تمامی کودکانی که قربانی این انفجار شدند، دانش‌آموزان مکتب بودند.

این انفجار به تاریخ ۱۰ جنوری (۲۰ جدی) در روستای "بیگانان" ولسوالی لعل‌پور ولایت ننگرهار به وقوع پیوست.

ملل متحد بر ضرورت فوری پاکسازی مواد انفجاری در افغانستان تاکید کرده و گفته است که هنوز هم، کودکان افغان بهای جنگ در این کشور را می‌پرازند.

یونیسف از جامعه جهانی خواسته است که به کمک‌هایش برای پاکسازی مهمات و مواد منفلق‌ناشدۀ باقی مانده از جنگ در افغانستان ادامه دهد.

صندوق وجهی سازمان ملل متحد گفته است که اگر اقدامات پیش‌گیرانه برای جلوگیری از این خطرات صورت نگیرد، بسیاری کودکان جان‌های شان را در رویدادهای مانند ننگرهار از دست خواهند داد.

در اعلامیۀ یونیسف آمده است: "یونیسف از همه طرف‌های ذیدخل در افغانستان می‌خواهد تا اقدامات مشخصی را برای پاکسازی مناطق آلوده به مهمات، محافظت از کودکان و دور نگهداشتن آن‌ها از خطر در هر زمان، انجام دهند."

ملل متحد همچنین گفته است که مواد منفلق‌ناشدۀ باقی مانده از جنگ هر روز از کودکان در سراسر جهان قربانی می‌گیرد. بر اساس معلومات یونیسف در سال۲۰۲۰ میلادی،۳۹۰۰ کودک در اثر انفجار مواد منفلق ناشده در جهان کشته شده اند.

پیش از این سازمان ملل متحد با نشر گزارشی گفته بود که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ در افغانستان، بیش از ۴۶۰ کودک در نتیجۀ خشونت‌ها به ویژه انفجار مواد منفلق ناشدۀ باقی مانده از جنگ کشته شده اند.

صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال در افغانستان اخیراً گفت که از سال ۲۰۰۵ میلادی تا کنون، افغانستان بیشترین تلفات کودکان را در جهان داشته است.

این صندوق به تاریخ ۳۱ دسمبر (۱۰ جدی) گفت که در ۱۶ سال گذشته، بیش از ۲۸ هزار و ۵۰۰ کودک در اثر درگیری‌های مسلحانه و انفجارها در این کشور کشته و زخمی شده اند.

یونیسف تعداد کشته‌ها و زخمیان کودکان افغان در این سال‌ها را جداگانه واضح نساخته است، اما افزود که این آمار، ۲۷ درصد کل تلفات کودکان در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد.

XS
SM
MD
LG