لینک های دسترسی

Breaking News

کمیتهٔ بین المللی نجات خدمات خود را در افغانستان تعلیق کرد 


کمیتهٔ بین المللی نجات گفته است که از تصمیم طالبان مبنی بر وضع ممنوعیت بر کار زنان در افغان در موسسات داخلی و خارجی "ناراحت و مایوس" شده و خدمات خود را در افغانستان تعلیق کرده است.

این سازمان خیریه گفته است که روند امدادرسانی آن بر کارمندان زن استوار بوده و بدون آنان نمی‌تواند به نیازمندان رسیدگی کند.

وزارت اقتصاد طالبان روز شنبه ۲۴ دسمبر (سوم جدی) طی مکتوبی زنان و دختران را از کار در سازمان‌های غیر دولتی داخلی و خارجی منع کرد.

کمیتهٔ بین المللی نجات گفته است که بیش از ۹۷ در جمعیت افغانستان با خطر فقر مواجه است و از طالبان می‌خواهد تا پیامد‌های عمیق بشری این تصمیم را بررسی کنند.

این سازمان بین المللی از سال ۱۹۸۸ به اینسو در افغانستان فعالیت دارد و در حال حاضر با ۸۰۰۰ کارمند، از جمله ۳۰۰۰ زن، به میلیون‌ها نفر در بخش‌های رسیدگی به حالات اضطرار، صحت، آموزش، معیشت و سایر خدمات نجات دهنده، کمک می‌کند.

بر اساس معلومات این سازمان، محدودیت بر کار زنان در افغانستان تنها در سال گذشته سبب حدود یک میلیارد دالر زیان اقتصادی شده که پنج در صد تولیدات ناخالص افغانستان را تشکیل می‌دهد.

این در حالی است که داکتران بدون مرز که با کمک کارمندان زن برای بیش از ۴۰ سال در افغانستان در بخش مراقب‌های طبی به میلیون‌ها نفر خدمات ارایه کرده، گفته است که بدون کارمندان زن مراقبت صحی وجود نخواهد داشت.

این سازمان در تویتر نگاشته است: "کارمندان زن در حال حاضر در تمام پروژه‌های داکتران بدون مرز فعالیت دارند. آنان خدمات با کیفیت به بیماران در مراکز صحت روانی، اطاق‌های عاجل، بخش توبرکلوز، عملیات‌خانه‌های جراحی و بخش نوزادان یا کودکان و سایر بخش‌ها فعالیت دارند."

ساعاتی پیشتر از این، موسسهٔ حفاظت از کودکان (Save the Children) ، شورای مهاجرت ناروی (Norwegian Refugee Council) و پاملرنه (CARE) اعلام کردند که به دلیل دستور طالبان مبنی ممنوعیت کارمندان اناث از ایفای وظیفه در سازمان‌های غیرحکومتی، فعالیت‌های خود را در افغانستان تعلیق کرده اند.

این سه موسسهٔ خارجی که در بخش کمک‌های بشری فعالیت دارند، در یک اعلامیهٔ مشترک گفته اند که "ما نمی‌توانیم بدون کارمندان اناث به گونهٔ موثر خود را به کودکان، زنان و مردانی که به شدت نیازمند اند، برسانیم."

این در حالی است که مقامات بلند پایهٔ ملل متحد و ده‌ها سازمان غیرحکومتی برای بحث در مورد فعالیت‌های آیندهٔ خویش در کابل ملاقات کردند.

تصمیم طالبان مبنی بر منع کار زنان در موسسات داخلی و خارجی واکنش‌های تند بین المللی را نیز در قبال داشته است.

XS
SM
MD
LG