لینک های دسترسی

Breaking News

کمیتۀ بین‌المللی نجات از 'فاجعه بشری' در افغانستان هشدار داد


کمیتهٔ بین المللی نجات هشدار داده است که گسترش سریع کروناویروس در افغانستان می‌تواند باعث فاجعه بشری در این کشور شود.

کمیتهٔ بین المللی نجات روز دوشنبه اول می‌‌ (۱۲ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در ماه می گسترش کروناویروس در افغانستان ۶۸۴ فیصد افزایش یافته است.

در اعلامیۀ این کمیته آمده است: "ظرفیت بسیار پایین آزمایش کروناویروس به این معنا است که موارد بسیار بدون آزمایش و تشخیص (این بیماری) وجود دارد."

عدم مصونیت غذایی و فشار اقتصادی ناشی از همه گیری کروناویروس، عواملی اند که به گزارش کمیتۀ بین‌المللی نجات، افغانستان را در آستانۀ فاجعه قرار داده است.

این در حالیست که وزارت صحت عامۀ افغانستان از ثبت ۵۴۵ واقعۀ مثبت کروناویروس در یک شبانه روز گذشته در این کشور خبر داده است.

این وزارت روز دوشنبه اول جون (۱۲ جوزا) اعلام کرد که با ثبت این واقعات، شمار مجموعی مبتلایان کروناویروس در این کشور به ۱۵۷۵۰ و جان باختگان به ۲۶۵نفر رسیده است.

تااکنون ۱۴۲۸ نفر در افغانستان پس از ابتلا به کووید۱۹ صحت‌یاب شده اند.

به گفته وزارت صحت افغانستان در یک شبانه روز گذشته ۱۱۶۸ نمونۀ مشکوک در لابراتوارهای تشخیص کروناویروس در این وزارت مورد آزمایش قرار گرفته است که ولایت‌های هرات، کابل، ننگرهار و سمنگان بیشترین واقعات مثبت این ویروس را داشته اند.

کروناویروس برای نخستین‌بار در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به سرعت به همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل شد.

آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده نشان می‌دهد که در ۱۸۸ کشور و قلمرو جهان تا صبح دوشنبه اول جون (۱۲ جوزا) بیش از شش میلیون ۱۹۴ هزار نفر به کروناویروس مصاب شده و بیش از ۳۷۲ هزار نفر دیگر در اثر ابتلا به آن جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG