لینک های دسترسی

Breaking News

کروناویروس؛ هشدار از احتمال کمبود اکسیجن و تابوت در افغانستان


وزارت صحت عامۀ افغانستان هشدار داد که اگر مردم توصیه‌ها در مورد کروناویروس را جدی نگیرند، این وزارت ممکن با کمبود اکسیجن و تابوت مواجه شود.

وحید مجروح، معین عرضه خدمات صحی این وزارت روز یکشنبه ۳۱ می (۱۱ جوزا) به خبرنگاران گفت که دامنۀ فاجعه کروناویروس در افغانستان رو به افزایش است و اگر بی‌پروایی‌ها توسط شهروندان این کشور ادامه یابد، وضعیت از کنترول وزارت صحت بیرون خواهد شد.

آقای مجروح افزود: "متاسفانه ما با تمام تلاشی که می‌کنیم حتی توان رساندن اکسیجن را به مردم نخواهیم داشت وقتی نیم کابل اکسیجن بخواهد، امکان تولید همین‌قدر اکسیجن ممکن است؟ وقتی یک تعداد زیادی از شهروندان ما متاسفانه جان خود را از دست می‌دهند شاید توان تولید این مقدار تابوت نباشد... کاش یک شب با ما رفته و می‌دید که چقدر تابوت مصرف می‌شود."

این در حالی است که شماری زیادی از مردم به توصیه‌های حکومت افغانستان در مورد گسترش کرونایروس توجه نکرده و محدودیت‌ها بر گشت و گذار را در نظر نمی‌گیرند.

معین وزارت صحت افغانستان گفت که در حال حاضر روزانه صدها "کپسول اکسیجن" در شفاخانه‌های بخش کروناویروس در کابل و ولایات به مصرف می‌رسد که این وضعیت افزایش شمار بیماران کووید۱۹ را نشان می‌دهد.

کمبود امبولانس

آقای مجروح گفت که تمامی امبولانس‌های این وزارت شب گذشته، مصروف انتقال جنازه‌ها در شهر کابل بودند.

به گفته وی پس از این کابل-امبولانس مسوولیت انتقال بیماران را خواهد داشت و جنازه‌ها باید توسط امبولانس‌های مقام ولایت کابل، اداره هلال احمر و وزارت مبارزه با حوادث طبیعی منتقل شوند.

معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت همچنان تجهیزات صحی این وزارت برای مقابله با بیماری کووید۱۹ را ناچیز عنوان کرد و افزود که اگر تجهیزات جدید در اختیار آنان قرار نگیرد، ایجاد شفاخانه‌ها و بستر‌ها نتیجۀ آنچنانی برای مبارزه با این بیماری نخواهد داشت.

واقعات مثبت کروناویروس

وزارت صحت عامۀ افغانستان اعلام کرده است که در یک شبانه روز، ۶۸۰ واقعۀ مثبت کروناویروس در ۱۳ ولایت این کشور ثبت شده است.

به گفته این وزارت با ثبت این واقعات، شمار مجموعی بیماران کووید۱۹ در این کشور به ۱۵۲۰۵ نفر رسیده است که از این میان ۱۳۲۸ نفر دوباره صحت‌یاب شده اند.

بر اساس معلومات وزارت صحت در ۲۴ ساعت گذشته هشت فرد مبتلا به این ویروس در ولایت‌های کندهار، بلخ، بغلان و کنر جان باخته اند که با این حساب، شمار جان باخته‌گان کروناویروس به ۲۵۷ نفر رسیده است.

کروناویروس برای نخستین‌بار در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به سرعت به همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل شد.

آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده نشان می‌دهد که در ۱۸۸ کشور و قلمرو جهان تا صبح یکشنبه ۳۱ می (۱۱ جوزا) بیش از شش میلیون نفر به کروناویروس مصاب شده و بیش از ۳۶۹ هزار نفر دیگر در اثر ابتلا به آن جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG