لینک های دسترسی

Breaking News

گروه طالبان حمله امریکا بر داعش-خراسان را تقبیح کرد


وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید که در یک حملهٔ هوایی در شرق افغانستان، دو عضو برجستهٔ گروه داعش-خراسان کشته شده و یک عضو دیگر این گروه زخمی شده است.

این حمله هوایی توسط یک طیارهٔ بی سرنشین از خارج از افغانستان در کمتر از ۴۸ ساعت پس از حمله مرگبار در میدان هوایی کابل که درآن بیش از ۱۶۰ شهروند افغانستان و ۱۳ نظامی امریکایی کشته شدند، انجام شد.

بر اساس گزارش رویترز، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان ضمن تقبیح این حمله، آنرا "حملهٔ آشکار بر خاک افغانستان" خواند.

مسوولیت حملهٔ انتحاری روز پنجشنبه در کابل را گروه داعش-خراسان بر عهده گرفته است.

قوماندانی مرکزی ایالات متحده می‌گوید که در این حمله که به دستور لوید آستن، وزیر دفاع و به منظوری جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده انجام شد به هیچ فرد غیر نظامی آسیب نرسیده است.

رییس جمهور امریکا در نخستین واکنش خطاب به عاملان حملهٔ روز پنجشنبه در کابل گفت: "کسانیکه این حملات را انجام دادند و هر کسی که بخواهد به امریکایی ها آسیب برساند، این را بدانند که ما نخواهیم بخشید. ما فراموش نخواهیم کرد. ما شما را مورد پیگرد قرار می دهیم تا بهای عملکرد خود را بپردازید".

سرعت تلافی جویانه اردوی امریکا منعکس کننده نظارت دقیق آن بر داعش و سالها تجربه در هدف قرار دادن افراط گرایان در نقاط دور افتاده جهان است. اما این همچنین محدودیت توانایی ایالات متحده برای از بین بردن تهدیدات افراطی را نشان می دهد، که برخی معتقداند اکنون که طالبان در قدرت استند آزادی حرکت بیشتری در افغانستان خواهند داشت.

قوماندانی مرکزی نیروهای امرکایی گفته است که حمله در ولایت ننگرهارعلیه یکی از اعضای داعش که تصور می شود در برنامه ریزی حملات علیه ایالات متحده در کابل نقش داشت، انجام شده است.

یک روز قبل از هدف قرار دادن عضو داعش، جو بایدن، رییس جمهور و کاملا هریس، معاون ریاست جمهوری ایالات متحده با تیم امنیت ملی امریکا، فرماندهان نظامی و دپلومات‌های مقیم در کابل از طریق ویدیو کنفرانس در مورد حملهٔ احتمالی دیگر تروریستی در کابل بحث کردند.

جن ساکی، سخنگوی قصر سفید گفت: "آن‌ها (تیم امنیت ملی) به ریس جمهور و معاون رییس جمهور گفتند که احتمال حمله تروریستی دیگری در کابل وجود دارد، اما آن‌ها حداکثر اقدامات حفاظتی را در میدان هوایی کابل اتخاذ کرده اند".

وزارت امور خارجهٔ امریکا یک بار دیگر ناوقت روز جمعه از تمام شهروندان امریکا خواست تا از دروازه‌های میدان هوایی دوری کنند.

یک مقام امریکایی روز جمعه گفت که بر اساس ارزیابی‌های اولیه، مقامات امریکایی معتقداند که واسکت انتحاری استفاده شده در حملهٔ روز پنجشنبه حدود ۱۱ کیلوگرام مواد منفجره داشته در حالیکه به گفته‌ای این مقام امریکایی واسکت های انتحاری معمولاً حدود پنج کیلوگرام مواد منفجره حمل می‌کنند.

خانم ساکی گفت که چند روز آینده ماموریت تخلیه شهروندان امریکایی و افغان‌های آسیب پذیر "خطرناک ترین زمان تا به امروز خواهد بود."

قصر سفید صبح شنبه گفت که در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۶۸۰۰ نفر از کابل با طیاره‌های امریکایی و ایتلاق خارج شده اند. به گفتهٔ قصر سفید در دو هفتهٔ گذشته ۱۱۲۰۰۰ نفر از افغانستان منتقل شده اند.

قصر سفید گفته است که باوجود تهدیدات عملیات تخلیه از افغانستان ادامه خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG