لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت نظارت از ساحات زلزله‌زدهٔ افغانستان را افزایش می‌دهد


یک پسر در ولایت پکتیکا که خانه اش را در اثر زلزلهٔ اخیر در آن ولایت از دست داده است
یک پسر در ولایت پکتیکا که خانه اش را در اثر زلزلهٔ اخیر در آن ولایت از دست داده است

سازمان جهانی صحت روز یکشنبه ۲۶ جون (پنجم سرطان) گفت که نظارت بر بیماری‌های عفونی را در مناطق زلزله زده افغانستان افزایش می‌دهد.

سازمان جهانی صحت پس از آن افزایش نظارت در مناطق زلزله زدهٔ افغانستان را اعلام کرد که مقامات محلی طالبان از معروض شدن هزاران نفر از بازماندگان زلزله در ولایات خوست و پکتیکا به بیماری‌های عفونی هشدار دادند.

مقامات طالبان گفته اند که در اثر زلزلهٔ چهارشنبهٔ گذشته، دست کم ۱۱۵۰ نفر کشته شدند و در حدود ۱۶۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

آخرین یافته‌های سازمان جهانی صحت نشان می‌دهد که در اثر این زلزله حد اقل ۱۵۵ کودک جان باخته و نزدیک به ۲۵۰ کودک دیگر زخمی شده اند.

این فاجعه طبیعی بیشتر موجب تخریب خانه‌ها در ولایت‌های خوست و پکتیکا شده است؛ ولایاتی فقیر و دور افتادهٔ افغانستان که فاقد زیربنا‌ها برای مقاومت در برابر این گونه آفات طبیعی استند.

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت طالبان در مورد وضعیت زلزله‌زدگان گفت:‌ " مردم بی‌نهایت به غذا و آب پاک نیازمند اند." او افزود که مقامات طالبان تا حال به مدیریت فراهم‌ آوری ادویه قادر شده اند، اما تاکید کرد که رسیدگی به افرادیکه خانه‌های‌شان را از دست داده اند، دشوار خواهد بود.

آقای زمان گفت:‌ "ما از جامعهٔ بین المللی و سازمان‌های بشردوستانه می خواهیم تا ما را در قسمت تهیه غذا و ادویه کمک کنند. بازماندگان [زلزله] ممکن بیمار شوند، زیرا آنان خانه و پناهگاه مناسب برای زندگی کردن ندارند."

سازمان جهانی صحت با نشر اعلامیه‌ای گفته است که شرکای صحی آن در ساحه حضور دارند تا زخمیان را تداوی کنند؛‌ زندگی مردم را نجات دهند و خطر ابتلای بازماندگان این فاجعه را به بیماری‌های عفونی به حد اقل برسانند.

این سازمان گفته است که نظارت خود را برای جلوگیری از بیماری‌های عفونی مانند اسهالات حاد، سرخکان و کووید۱۹ در ساحات زلزله زده از طریق اعزام کارمندان کنترول امراض، توزیع ادویه، تجهیزات طبی و ایجاد مراکز صحی افزایش می دهد.

XS
SM
MD
LG