لینک های دسترسی

Breaking News

اسرائیل شهرک‌های بیشتر در بیت المقدس می‌سازد


اسرائیل توقع دارد که انتخاب ترمپ به روابط پر فراز و نشیب هشت سال گذشته میان واشنگتن و تل ابیب پایان ببخشد
اسرائیل توقع دارد که انتخاب ترمپ به روابط پر فراز و نشیب هشت سال گذشته میان واشنگتن و تل ابیب پایان ببخشد

درست دو روز پس از ادای تحلیف دونالد ترمپ به صفت رئیس جمهور جدید ایالات متحده، شهرداری بیت المقدس روز یک‌شنبه اعلام کرد که ۵۶۶ واحد مسکونی یهودی نشین را در شرق بیت القدس اعمار می‌کند.

طرح اعمار مسکونه‌های یهودی نشین در ماه های اخیر حکومت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، متوقف شده بود. با این حال مشخص نشده است که کار ساختن واحدهای جدید مسکونی چه زمانی آغاز خواهد شد.

حکومت اسرائیل با ادارۀ آقای اوباما چندین بار به خاطر اعمار شهرک‌های یهودی نشین مناقشه کرد، اما با رویکار آمدن حکومت آقای ترمپ، انتظار می رود که توقعات اسرائیل از ایالات متحده بیشتر شود.

شخصی را که آقای ترمپ به صفت سفیر ایالات متحده در اسرائیل نامزد کرده است، روابط نزدیک با اسرائیل دارد و اسناد مالیاتی آقای ترمپ نشان می‌دهد که وی خود برای ساختن مکتب در یکی از شهرک‌های یهودی نشین، کمک مالی کرده است.

اکثر کشورهای جهان اعمار مسکونه های یهودی نشین را در سرزمین های اشغالی فلسطینی، غیرقانونی یا نامشروع پنداشته و آن را سد اساسی حل مناقشۀ اسرائیل – فلسطین می پندارند.

فلسطینیان می گویند که شرق بیت المقدس پایتخت کشور آیندۀ فلسطینی خواهد بود. اما اسرائیل استدلال می کند که یهودیان از چندین قرن به اینسو در کرانۀ غربی و شرق بیت المقدس زیست داشته و اعمار شهرک‌ها در این مناطق نباید سد استقرار صلح باشد.

به نقل از خبرگزاری اسوشیتدپرس، نیر برکات، شهردار بیت المقدس، ابراز امیدواری کرده است که پس از "هشت سال دشوار با اوباما" اکنون با رویکار آمدن حکومت به رهبری ترمپ، اسرائیل بتواند "بیت المقدس را به سود باشندگان آن اعم از یهودان و عرب‌ها، انکشاف دهد."

سخنگوی محمود عباس، رئیس ادارۀ فلسطینی، طرح اعمار شهرک‌های جدید را محکوم کرده و با تکیه به فیصلۀ اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد که از اعمار شهرک‌های یهودی نشین انتقاد کرده بود، خواستار اقدام ملل متحد در این زمینه شده است

نبیل ابو ردینه گفته است "زمان توقف تعامل با اسرائیل به صفت یک کشور فراقانونی فرا رسیده است."

حکومت‌های ایالات متحده به گونۀ سنتی طرح اعمار شهرک‌های یهودی نشین را محکوم کرده و آن را غیر موثر عنوان کرده اند.

XS
SM
MD
LG