لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ها در برابر سخنان انتقاد آمیز جان کری در بارۀ اسرائیل


نتنیاهو، سخنان کری را یکجانبه خوانده، و ترمپ میگوید با اسرائیل رفتار نامناسب صورت میگیرد
نتنیاهو، سخنان کری را یکجانبه خوانده، و ترمپ میگوید با اسرائیل رفتار نامناسب صورت میگیرد

بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل، سخنان جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا در مورد وضعیت شرق میانه را یک جانبه خوانده و تقبیح کرد.

به تعقیب سخنرانی جان کری در واشنگتن، آقای نتنیاهو در تل ابیب واکنش نشان داد و گفت که وزیر خارجۀ امریکا "بیشترین حصۀ سخنرانی خود را به ملامت کردن اسرائیل" وقف کرد و سخنانش بر مسکونه های یهودی نشین "متمرکز" بود.

از جانب ادارۀ خودگردان فلسطینی ها، صائب عریقات یک مقام ادارۀ محمود عباس، گفت که رهبری آنان آماده است تا "بر أساس حقوق بین المللی و قطعنامه های بین المللی" مذاکرات صلح با اسرائیل را آغاز کنند.

در داخل ایالات متحدۀ امریکا نیز سخنان آقای کری واکنش هایی را در پی داشت. دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحده وعده سپرد که پس از احراز کرسی ریاست جمهوری به تاریخ بیستم ماه جنوری، از موضعگیری صدراعظم اسرائیل حمایت خواهد کرد.

آقای ترمپ با اسرائیل همدردی نشان داده و گفت که به نظر او، "با اسرائیل رویۀ مناسب" صورت نگرفته است.

سخنرانی دیروز جان کری، وزیر خارجۀ امریکا، که در آن از عدم تمایل اسرائیل به طرح ایجاد دولت های جداگانۀ اسرائیل و فلسطین یاد شد، واکنش های متفاوتی را میان اسرائیلی ها و فلسطینیان نیز در پی داشت.

ماهر کنواتی، یک مرد فلسطینی که سخنرانی آقای کری را شنیده بود، خوشبینی نشان داده و گفت بعضی از نکاتی که کری روی آن صحبت کرد، "امیدوار کننده" بود، به خصوص در مورد طرح ایجاد دو کشور.

اما برخی از یهودیان محافظه کار، بر موقف دولت اسرائیل پافشاری میکنند. نتالیا، یک زن یهود باشندۀ بیت المقدس، با اشاره به "سرزمین وعده داده شدۀ خداوند برای قوم اسرائیل" میگوید که آنان به اعمار مسکونه ها ادامه خواهند داد.

آقای کری که روز گذشته دیدگاه اش را در مورد راۀ حل ممکن جهت رسیدگی به خشونت میان اسرائیل و فلسطین بیان داشت، گفت که یک دولت واحد اسرائیل، هرگز در صلح نخواهد بود. آقای کری با انتقاد از روش دولت اسرائیل گفت که دولت آن کشور "یا میتواند یهودی باشد و یا دموکرات، اما نمیتواند در عین حال هردو باشد."

جان کری در سخنرانی روز گذشته اش تاکید ورزید که طرح ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین در معرض خطر جدی قرار دارد و موجودیت یک دولت واحد، به سود اسرائیل تمام نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG