لینک های دسترسی

Breaking News

سولیوان: در تلاش‌های صلح، در کنار دولت و مردم افغانستان می‌ایستیم


جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید تاکید کرد که ایالات متحده حتا پس از خروج نیروها از افغانستان در کنار دولت و مردم افغانستان خواهد بود.

قصر سفید امروز چهار شنبه ۲۶ می (پنجم جوزا‌) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آقای سولیوان در یک تماس تلیفونی با حمدالله محب، مشاورامنیت ملی افغانستان بر لزوم تقویت همکاری‌های دوجانبه تاکید کرده و بر مشاوره نزدیک تعهد کردند.

در اعلامیه آمده است که آقای سولیوان در مورد برنامه‌های کمکی ایالات متحده برای نیروهای امنیتی و دفاعی و مردم افغانستان به آقای محب توضیحات داد.

مشاوران امنیت ملی دو کشور در مورد اهمیت همکاری دولت‌های افغانستان و ایالات متحده برای حمایت از توافق سیاسی برای پایان دادن به جنگ در افغانستان توافق کردند.

آقای سولیوان گفت که ایالات متحده برای دستیابی به صلح "پایدار و فراگیر" در کنار افغان ها خواهد ایستاد.

شورای امنیت ملی افغانستان نیز با نشر خبرنامه‌ای گفته است که مشاوران امنیت ملی دو کشور در مورد ادامه همکاری در زمینه های مبارزه با تروریزم و امنیت گفتگو کردند.

در خبرنامۀ شورای امنیت ملی افغانستان آمده است: "آقای سولیوان بر اهمیت کمک‌های توسعه‌ای، حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و همکاری در روند صلح تاکید کرد."

این در حالی است که روند خروج کامل نیروهای خارجی مستقر در افغانستان به تاریخ اول می سال روان آغاز شد و قرار است تمام این نیروها تا تاریخ ۱۱ سپتمبر سال روان به گونۀ کامل از این کشور بیرون شوند.

در همین حال طالبان که قبلاً شرکت در نشست استانبول را رد کرده بودند برای اشتراک در این نشست شرط گذاشته اند.

یک مقام ارشد گروه طالبان گفته است که نمایندگان این گروه در صورتی در نشست استانبول اشتراک می‌کنند که این نشست کوتاه باشد؛ آجندای آن شامل تصمیم‌گیری در مورد موضوعات مهم نباشد و حضور طالبان در آن به سطح پایین باشد.

پیش از این نیز جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در تماس‌ تلیفونی و انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده در دیدار مستقیم و تماس‌های تلیفونی با محمد اشرف غنی،‌ رییس جمهور افغانستان بر همکاری متداوم امریکا به مشارکت با افغانستان و نیروهای امنیتی افغان تاکید کرده اند.

XS
SM
MD
LG