لینک های دسترسی

Breaking News

جیک سولیوان:‌ نمی گذاریم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد


جیک سولیوان، مشاور امنیت ایالات متحده، روز یکشنبه ۱۶ جنوری (۲۶ جدی) گفت که امریکا مصمم است مانع دسترسی ایران به تسلیحات هسته‌ای شود.

آقای سولیوان در برنامهٔ "با ملت رو به رو شوید'' (Face the Nation) تلویزیون CBS گفت: "نخست، سیاست ما کاملاً روشن است. ما مصمم استیم که از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم. دوم، باور داریم که دپلوماسی بهترین راه برای انجام این کار است."

مشاور امنیت ملی ایالات متحده تاکید کرد: "دلیل اینکه ما در شرایط فعلی قرار داریم، این است که حکومت قبلی [به رهبری دونالد ترمپ] از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و ما هزینهٔ آن اشتباه فاجعه‌بار را می‌پردازیم."

مقامات حکومت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، بارها گفته‌اند که دپلوماسی بهترین گزینه برای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

بر اساس توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی ، تعزیرات اقتصادی که بر ایران وضع شده بود، تا حدی لغو شد و در عوض، تهران فعالیت برنامهٔ هسته‌ای خود را محدود کرد.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یکجانبه از این توافق بیرون شد و تعزیرات شدید اقتصادی را بار دیگر بر آن کشور وضع کرد؛ اقدامی که سبب شد تهران نیز از تعهدات این توافق خود را عقب بکشد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، از برگشت توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده است. اما واشنگتن در هشت دور مذاکرات که برای احیای این توافق به صورت غیر مستقیم در آن شرکت کرده است.

پس از ماه‌ها توقف مذاکرات که ویانا، پایتخت اتریش، میزبان آن بود، واشنگتن اخیراً از پیشرفت اندک در این گفتگو‌ها گزارش داد، اما تاکید کرد که این پیشرفت کافی نیست.

XS
SM
MD
LG