لینک های دسترسی

Breaking News

چای در بدل تیل؛ سریلانکا‌ بدهی‌های نفت ایران را می‌پردازد


ایران توافق کرده است تا به جای بدهی‌های نفت سریلانکا که به ۲۵۱ میلیون دالر بالغ می‌شود، از آن کشور چای سیلان دریافت کند.

رسانه‌های ایرانی روز یکشنبه ۲۶ دسمبر (پنجم جدی) از قول مقام‌های آن کشور گزارش دادند که قرارداد کتبی در این مورد امضا شده و محموله‌های چای سریلانکا به گونۀ ماهوار به ایران صادر خواهد شد تا بدهی‌های ۱۲ سالۀ آن کشور پرداخته شود.

در سال ۲۰۱۶ چای سیلان سریلانکا نصف واردات چای ایران را تشکیل می‌داد اما این رقم در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

صادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای چای ایران به رسانه‌های ایرانی گفته است که براساس آمار کنونی ۲۶ درصد چای مورد نیاز ایران از سریلانکا وارد می‌شود. آقای حسنی گفته است که سالانه ۶۰ تا ۷۰هزار تن چای به ایران وارد می‌شود که هند نخستین و سریلانکا دومین صادرکنندۀ چای به ایران است.

سریلانکا سالانه بین ۳۰۰ تا ۳۴۰ هزار تن چای تولید می‌کند و یکی از بزرگترین صادر کننده‌گان چای در جهان است. این کشور سال گذشته از صادرات چای خود بیش از یک میلیارد دالر عاید به دست آورد.

علیرضا پیمان پاک، رییس سازمان توسعه تجارت ایران به خبرگزاری ایسنا گفت که معاملات جنسی به ایران این فرصت را مهیا می‌کند تا نیازمندی‌های وارداتی خود را در بدل نفت به دست آرد.

ایران به خاطر برنامۀ هسته‌ای خود زیر تحریم‌های شدید اقتصادی ایالات متحده قرار دارد که تحریم بر صنایع و صادرات نفت ایران نیز شامل آن می‌شود.

اما رمیش پتهیرانا، وزیر صنایع زراعتی سریلانکا گفته است که معاملۀ چای در بدل نفت ایران، هیچ تحریم ملل متحد یا ایالات متحده را نقض نمی‌کند، زیرا به گفتۀ وی چای "محصول غذایی" است و به دلایل بشردوستانه تحت این تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد.

آقای پتهیرانا همچنین گفته است که آن بانک‌های ایرانی که زیر تحریم قرار دارند، در معاملۀ سریلانکا با ایران دخل و غرض نخواهند داشت.

در حال حاضر ایران و قدرت‌های جهان سرگرم مذاکرات برای احیای توافقنامۀ هسته‌ای تهران اند؛ توافقی که با امضای آن در سال ۲۰۱۵ برخی تحریم‌های اقتصادی امریکا و غرب بر ایران لغو شد و ایران نیز به محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود تعهد کرد.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ به گونۀ یک‌جانبه از توافق هسته‌ای بیرون شد و رفته رفته ایران نیز تعهدات خود را زیر پا کرد و به غنی سازی یورانیم به مقیاس بالاتر از آنچه در توافقنامۀ هسته‌ای محدود شده بود، آغاز کرد.

XS
SM
MD
LG