لینک های دسترسی

Breaking News

چاپان برای دسترسی افغان‌ها به خدمات صحی سه میلیون دالر کمک کرد


صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) در افغانستان از کمک سه میلیون دالری دولت جاپان برای دسترسی افراد آسیب‌پذیر، به شمول کودکان، به خدمات صحی خبر داد.

این صندوق ناوقت پنجشنبه ۱۰ مارچ (۱۹ حوت) با نشر اعلامیه‌ای گفت که با این مقدار پول، ۶۹هزار نفر، به ویژه آواره‌گان داخلی، به خدمات صحی عاجل دسترسی پیدا خواهند کرد.

یونیسف افزوده است که یک بخش این پول را در زمینه بهداشت، تغذیۀ و حمایت از کودکان نیز به مصرف خواهد رساند.

محمد ایویا، نمایندۀ یونیسف در افغانستان گفت: "جاپان به عنوان حامی کودکان شهرت زیادی دارد، به ویژه در افغانستان و از سال ۲۰۱۵ تا کنون بیش از ۱۱۴ میلیون دالر به یونیسف کمک کرده است."

نمایندۀ یونیسف این بستۀ کمک مالی را مهم عنوان کرده و خواستار توجه برای افزایش کمک‌ها در بخش صحت در این کشور شده است.

اخیراً صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال در افغانستان از وضعیت ناگوار کودکان ابراز نگرانی کرده و گفت که بدون حمایت‌های فوری نمی‌تواند به همۀ این کودکان رسیدگی کند.

یونیسف گفته است که می‌خواهد در سال ۲۰۲۲ میلادی، به ۱۲.۹ میلیون کودک نیازمند در افغانستان رسیدگی کند، اما بدون به دست آوردن حمایت فوری، کمک به این تعداد کودکان ناممکن است.

پیش از این، صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال نیز در بزرگترین درخواست کمک برای یک کشور واحد، جهت جلوگیری از فروپاشی نظامی صحی و فراهم‌آوری مواد غذایی، آموزش و دیگر خدمات حیاتی اجتماعی برای کودکان و خانواده‌های افغان، خواستار دو میلیارد دالر شده بود.

یونیسف گفته بود که با این پول نیازمندی‌های فوری بیش از ۲۴ میلیون نفر در افغانستان که نصف آن کودکان اند، برآورده خواهد شد.

این در حالی است که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان و قطع کمک‌های جامعه جهانی، نظام صحی این کشور در پرتگاه سقوط قرار گرفته است.

پیش از آن، کمیتۀ بین‌المللی نجات از احتمال فروپاشی سیستم صحی افغانستان هشدار داده و گفته بود که ممکن بیش از ۹۰ درصد مراکز صحی، به شمول کلینیک‌ها در این کشور مسدود شوند.

این کمیته به تاریخ هفتم جنوری (۱۷ جدی) با نشر گزارشی گفت که با مسدود شدن بسیاری از کلینیک‌ها در این کشور، میلیون‌ها نفر در افغانستان از دسترسی به خدمات صحی محروم خواهند شد.

XS
SM
MD
LG