لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و جاپان قرارداد همکاری‌های دفاعی امضا می‌کنند


عکس از آرشیف صدای امریکا
عکس از آرشیف صدای امریکا

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز پنجشنبه ششم جنوری (۱۶ جدی) گفت که امریکا و جاپان قرارداد همکاری دفاعی جدیدی را برای مقابله با تهدیدات نوظهور امضا خواهند کرد.

آقای بلینکن گفت که میزایل های فوق سرعت صوت و توانایی های مستقر در فضا بخشی از این توافق خواهد بود.

مقام های ایالات متحده و جاپان در حالی با هم از توافق دفاعی و امنیتی صحبت کردند که تنش‌ها میان امریکا و چین بر سر تایوان و کشیدگی‌ها پیرامون آزمایش میزایل توسط کوریای شمالی روز به افزایش‌نهاده است.

روسیه، چین و یاالات متحده نیز بر سر ساخت میزایل های فوق سرعت صوت در برابر هم رقابت می کنند. تسلیحات فوق سرعت صوت که پنج برابر سریعتر از صوت سرعت دارد، به خاطر سرعت زیاد و قابلیت انجام مانور، چالش جدی را برای سیستم‌های دفاع راکتی ایجاد کرده می‌تواند.

آقای بلینکن در آغاز ملاقات مجازی با همتای جاپانی اش گفت که واشنگتن و توکیو مرکز تحقیقی جدیدی را ایجاد خواهند کرد تا دانشمندان، انجنیران و مدیران برنامه های تسلیحاتی دو کشور در آن با هم همکاری کنند تا به مسایل دفاعی نوظهور از جمله میزایل های فوق سرعت صوت رسیدگی کنند و توانایی خود را در فضا نیز افزایش بدهند.

لوید آستن، وزیر دفاع امریکا، در نشست مجازی میان مقامات دو کشور گفت که چارچوب همکاری امنیتی میان دو کشور ایجاد خواهد شد تا در پهلوی سایر مسایل امنیتی، توانایی روزافزون جاپان و سهم آن کشور در صلح و ثبات منطقه بازتاب یابد.

از آنجاییکه همسایه های جاپان، چین و کوریای شمالی، میزایل های فوق سرعت صوت را آزمایش می‌کنند، توکیو نیز تلاش دارد تا تکنالوژی الکترومقناطیسی موسوم به "Railgun" را توسعه دهد، سلاحی که قادر خواهد بود این نوع میزایل‌ها را هدف قرار بدهد.

حکومت فومیو کیشیدا، صدراعظم جاپان، در ماه دسمبر برای دهمین سال پیهم بودجهٔ دفاعی ۲۰۲۲ خودی را افزایش داد.

آقای بلینکن گفته است که ایالات متحده و جاپان قرارداد پنج ساله را امضا خواهند کرد که شامل ادامه حضور پایگاه ایالات متحده در جاپان می شود. جاپان نیز توافق کرده است تا در پنج سال آینده ۹.۳ میلیارد دالر سهم خود را برای حفظ قوای ایالات متحده در آن کشور پرداخت کند.

XS
SM
MD
LG