لینک های دسترسی

Breaking News

حذف جاپان از جام جهانی قطر؛ کروشیا به دور یک چهارم صعود کرد


دومینیک لیواکوویچ، دروازه بان تیم کروشیا
دومینیک لیواکوویچ، دروازه بان تیم کروشیا

جام جهانی فوتبال قطر روز دوشنبه پنجم ماه دسمبر(۱۴ قوس)، شاهد نخستین رقابت بود که سرنوشت آن را ضربات پنالتی رقم زد.

دومینیک لیواکوویچ، دروازه بان تیم کروشیا، از چهار پنالتی که بازیکنان تیم جاپان ضربه زدند، سه پنالتی را مهار کرد و تیمش را به دور یک چهارم رقابت‌های جام جهانی قطر صعود داد.

ضربۀ پنالتی در بسیاری حالات ساده‌ترین راه گول‌زنی محسوب می شود در بسا اوقات به باور مبصرین دشوارترین ضربه و مسوولیت به عهده دروازه بان و ضربه زنندهٔ توپ است.

برخی از کارشناسان و مربی های فوتبال "کنترول ذهنی و خوانش چشمان ضربه زنندهٔ توپ" را در به ثمر رسانیدن گول یا هم مهار آن موثر می دانند و برخی ها می گویند که دروازه بان یک سمت خود را انتخاب کند و با حرکت به همان زاویه بخت خود را بیازماید.

در رقابتی که کروشیا با جاپان داشت، زاویۀ ضربات اول و دوم پنالتی جاپانی‌ها را دروازه بان کروشیا با مهارت خاص تشخیص داد و با نیمه پرش زیبا توپ را در راست و چپ مهار کرد.

نفس در سینه‌های تماشاچیان جاپانی در زمان ضربۀ سومین پنالتی کروشیا حبس شده بود؛ اما فضای استدیوم را زمانی شور و شعف پر کرد که بازیکن سوم کروشیا، پنالتی را به تیر عمودی چپ ضربه زد.

اما دومینیک لیواکوویچ، دروازه بان "تیز چشم و با هوش" کروشیا گویا دست بردار نبود و ضربۀ چهارم پنالتی تیم جاپان را نیز مهار کرد.

مهار سه پنالتی در یک رقابت آنهم در سطح جام جهانی، کمتر به چشم می خورد و بدون شک که کروشیایی‌ها مدیون کارکردگی خارق العادۀ لیواکوویچ هم در ۱۲۰ دقیقۀ بازی و هم در ضربات پنالتی باشند.

کروشیا و جاپان، دو نیمه و دو ۱۵ دقیقه وقت اضافی بازی را با نتیجۀ ۱-۱ به پایان رسانیدند. گول نخست بازی در دقیقۀ ۴۳ بازی توسط ماییدا، بازیکن جاپانی وارد دروازۀ کروشیا شد. با پایان نیمۀ نخست این امیدواری ایجاد شده بود که ممکن جاپان بتواند با حفظ این نتیجه نخستین تیم آسیایی باشد که به دور یک چهارم این جام راه میابد، اما پریسیچ، مهاجم کروشیا با یک ضربۀ زیبا و دیدنی سر، در دقیقۀ ۵۵ بازی دروازۀ جاپان را باز کرد.

کروشیایی ها در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با همین ضربات پنالتی توانسته بودند از دور یک بر هشت و یک بر چهار با شکست دنمارک و روسیه به نیمه نهایی راه یابند. حال دیده شود که کروشیا هنوز هم بر استراتیژی کشانیدن بازی به ضربات پنالتی متکی می‌شود یا برای پیروزی در داخل میدان هم تلاش خواهد کرد.

رقابت بعدی کروشیایی ها با برندهٔ رقابت میان تیم های کوریای جنوبی و برازیل برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG