لینک های دسترسی

Breaking News

ستولتنبرگ: پایان ماموریت ناتو به معنای ختم همکاری با افغانستان نیست


منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) می‌گوید که پایان ماموریت این پیمان در افغانستان به معنای ختم همکاری با این کشور نیست.

ینس ستولتنبرگ، ناوقت روز پنجشنبه ششم می (۱۶ ثور) به خبرنگاران گفت با آنکه ماموریت این پیمان در افغانستان در حال ختم شدن است، اما ناتو به پشتیبانی‌اش از نظامیان افغان ادامه خواهد داد.

آقای ستولتنبرگ افزود که پایان ماموریت ناتو در افغانستان فصل جدیدی را برای همکاری با این کشور باز خواهد کرد.

منشی عمومی ناتو اضافه کرد که آنان در حال بررسی راه‌هایی برای "فراهم‌سازی پشتیبانی مالی، آموزش و همچنان حمایت جامعه جهانی از افغانستان استند".

آقای ستولنتبرگ پایان جنگ در افغانستان را از طریق مذاکره و یک راه حل سیاسی، بهترین گزینه برای حفظ دستاوردها در این کشور عنوان کرد.

پیش از این انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته بود که خروج نیروهای خارجی به معنای پایان همکاری‌ها با افغانستان نیست، بلکه این همکاری‌ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

او تصریح کرد که سفارت ایالات متحده در کابل باقی می‌ماند و کمک‌های اقتصادی، توسعه‌ای و بشردوستانه امریکا به این کشور نیز ادامه خواهد یافت.

روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به تاریخ اول می (۱۱ ثور) به گونهٔ رسمی آغاز شد و قرار است تا ۱۱ سپتمبر امسال تمامی نیروهای امریکایی و ناتو، این کشور را ترک کنند.

پیش از این رییس جمهور افغانستان گفته بود که با خروج نظامیان خارجی از افغانستان، کشورش در مناسبات بین­‌المللی به انزوا نمی­‌رود و فصل جدیدی از روابط در حال شکل‌گیری است.

XS
SM
MD
LG