لینک های دسترسی

Breaking News

تحقیقات مشترک در مورد 'مهاجران غرق‌شدۀ افغان' آغاز شد


وزارت خارجه افغانستان روز پنجشنبه ۱۴ می (۲۵ثور) اعلام کرد که تحقیق مشترک میان افغانستان و ایران در سطح کمیساری‌های سرحدی در محلی که ادعا می‌شود مهاجران افغان غرق شده‌اند، آغاز شده است.

به گفتۀ مقام‌های افغان کمیساری‌های سرحدی افغانستان و ایران روی اسناد، مدارک و شواهد در محل حادثه کار می‌کنند و نتیجۀ این تحقیق با حکومت‌های مرکزی دو کشور شریک ساخته خواهد شد.

در همین حال، گل‌احمد کمین‌زاده، عضو مجلس نمایندگان و عضو هیات عالی رتبه دولت افغانستان برای تحقیق در مورد این رویداد به صدای امریکا گفت که آنها مشترکاً با خانواده های قربانیان کار می‌کنند و نتیجه بررسی‌ها شان در هفته آینده با پارلمان و حکومت افغانستان شریک می‌شود.

آقای کمین زاده می‌افزاید:"برای ما معلوم شد که در آنجا بسیار برخورد خراب شده است. تا اکنون ۳۹ شهید داریم که اجساد ۱۹ تن بسیار به یک حالت بد از آب بیرون شده اند. مهاجران دیگر تا اکنون گم استند. تقریباً هشت نفری که زنده مانده اند تمام شان جریان را به یک شکل تعریف کرده اند. "

او از اینکه ایران در روند تحقیق با هیات دولت افغانستان همکار نیست و تلاش می‌کند که این قضیه پنهان نگهداشته شود، اظهار ناخشنودی کردهو افزود که ایران در مخالفت با قوانین بین‌المللی و توافقی که بادولت افغانستان دارد، با مهاجران افغان برخورد کرده است.

در همین حال، ذبیح‌الله فرهنگ، رییس نشرات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در صحبت با صدای امریکا، از آغاز تحقیق مشترک میان ایران و افغانستان استقبال کرد.

آقای فرهنگ گفت: " می‌خواهیم گزارشی که تهیه می‌شود باید مستقلانه باشد، بی‌طرفانه باشد و دارای جزییاتی باشد که بتواند جوانب پیدا و پنهان این نقض حقوق بشری را که در برابر کارجویان افغان صورت گرفته، بیان کند."

حدود دو هفته قبل، نوارهای ویدیویی از مهاجران افغان به نشر رسید که می‌گفتند از سوی مرزبانان ایرانی شکنجه شده و در دریای مرزی پرتاب شده اند. آنان ادعا کرده اند که فقط ۱۰ نفر توانسته اند خود را نجات دهند و ده‌ها نفر از همراهان شان بعد از پرتاب شدن به دریا، غرق شده اند.

هرچند ایران در مرحله نخست این ادعاها را رد کرد؛ اما سپس وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که آن کشور به تحقیق مشترک، توافق کرده است.

شمار زیادی از نهادهای ملی و بین‌المللی خواهان رسیدگی به این رویداد و پاسخ‌دهی ایران شده اند.

XS
SM
MD
LG