لینک های دسترسی

Breaking News

کشورهای عمدهٔ جهان تعلیق تحصیلات دختران در افغانستان را 'شدیداً' تقبیح کردند


وزیران خارجهٔ ایالات متحده، آسترالیا، کانادا، فرانسه، آلمان،‌ ایتالیا، هالند،‌ ناروی، اسپانیا، سویس، بریتانیا و نمایندهٔ عالی اتحادیهٔ اروپا تعلیق تحصیلات دختران در افغانستان توسط طالبان را شدیداً تقبیح کردند.

آنان گفته اند: "ما از طالبان می‌خواهیم تا اقدامات سرکوبگرانهٔ تازه را در خصوص تحصیلات زنان و دختران در پوهنتون‌ها فوراً‌ و بدون تاخیر ترک کرده و تصمیم موجود برای جلوگیری از دسترسی دختران به مکاتب ابتداییه و لیسه را لغو کنند."

در مکتوبی که روز گذشته از آدرس وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان عنوانی پوهنتون‌های "امارتی و خصوصی" صادر شد، آمده است که بر اساس "فیصلۀ کابینه...تحصیل اناث تا امری ثانی معطل" شده است.

این در حالی است که امروز شماری از معلمین مکاتب ابتداییهٔ دختران در کابل گفتند که طالبان آنان را از مکاتب بیرون کرده و گفته اند که بیش از این نیاز نیست به وظایف خویش حاضر شوند.

در بیانیهٔ مشترک وزیران خارجهٔ این کشورها که از سوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده نشر شد، گفته شده است که "اقدامات سرکوبگرانهٔ طالبان علیه زنان و دختران افغان دوامدار و سیستماتیک بوده است" و طالبان بر حقوق بشری و آزادی بنیادی آنان قیود شدید وضع کرده اند.

وزیران خارجهٔ این کشور‌ها گفته اند که در ۱۶ ماه گذشته،‌ طالبان ۱۶ فرمان و حکم را صادر کرده اند که در کنار سایر موارد، تحرک زنان را محدود کرده، آنان را از کار منع کرده، به پوشش سرتا قدم مجبور کرده و زنان را از رفتن به اماکن عامه مانند پارک‌ها و کلب‌های ورزشی منع کرده اند.

آنان همچنان گفته اند که طالبان زنان بیوه‌ای را که نان آور خانواده‌های خود بودند با دستور اینکه بدون محرم از خانه بیرون نشوند، در وضعیت رقت‌بار قرار داده اند.

این مقامات گفته اند که یک افغانستان صلح آمیز و با اقتصاد پایدار زمانی می‌تواند بقا کند که تمام افغان‌ها، به شمول زنان و دختران بتوانند در آن به گونهٔ‌کامل، برابر و معنادار دخیل بوده و در آینده و توسعهٔ کشور خود سهیم شوند.

در این بیانیهٔ مشترک همچنان آمده است که "ما در تقاضا برای استفاده از حقوق بشری آنان در مطابقت با تعهدات افغانستان تحت قوانین بین المللی در کنار تمامی افغان‌ها می ایستیم".

وزیران خارجهٔ این کشور‌ها همچنان گفته اند که طالبان با این گونه اقدامات، خود را از جمعیت افغان‌ها و جامعهٔ بین المللی بیشتر منزوی می‌سازند.

این دپلومات‌های ارشد کشورهای عمدهٔ جهان گفته اند که پالیسی‌های طالبان طوری طرح شده است که زنان از زندگی عام محو شوند و این پالیسی‌ طالبان بر 'چگونگی تعامل کشورهای ما با طالبان" عواقب خود را خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG