لینک های دسترسی

Breaking News

غنی اقدام طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دختران را 'تاسف‌بار' و 'استبداد' خواند


محمد اشرف غنی، رییس جمهور حکومت پیشین افغانستان در واکنش به تصمیم اخیر طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دختران در پوهنتون‌های افغانستان ابراز تاسف کرده و گفته است که طالبان افغانستان را "اشغال" کرده و "مردم را گروگان" گرفته اند.

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان، روز سه شنبه با ارسال مکتوبی عنوانی پوهنتون‌های "امارتی و خصوصی" گفته است که بر اساس "فیصلۀ کابینه...تحصیل اناث تا امری ثانی معطل" شده است، اما در مورد دلیل آن جزییاتی ارایه نکرده است.

غنی با نشر پیامی در تویتر و فیسبوک شخصی خود گفته است: "بدبختانه، مشکل کنونی آموزش و کار برای زنان در افغانستان بسیار جدی، تاسف‌بار و نشانه واضح از اپارتاید جنسی در قرن بیست و یکم است... اصلی‌ترین مشکل، عدم مشروعیت گروه حاکم می‌باشد. چون این گروه به شیوه غیر مردم‌سالاری حاکم اند، افغانستان را اشغال و مردم را گروگان گرفته اند."

محمد اشرف عنی به تاریخ ۱۵ اگست سال با جمعی از نزدیکان و همکارانش از افغانستان فرار کرد و ساعاتی بعد طالبان وارد کابل و ارگ ریاست جمهوری شدند. از آن زمان تا کنون، طالبان محدودیت‌های روز افزونی را بر حیات اجتماعی زنان و دختران به ویژه در زمینهٔ کار و آموزش وضع کرده اند.

غنی در این پیام بدون اینکه خود را نیز مسوول وضعیت پیش آمده در افغانستان خوانده باشد، بار مسوولیت بحران جاری در افغانستان را به دوش "افراد، عناصر و نهادهایی" انداخته است که به گفتهٔ وی "به شکل سازمانی برای سفید ساختن طالبان تبلیغات می‌کردند و ادعا داشتند که این گروه تغییر کرده است و درک شان از شرایط افزایش یافته است."

رییس جمهور پیشین افغانستان از هیچ فرد یا نهاد مشخصی نام نبرده است که به گفتهٔ وی برای طالبان تبلیغ می‌کردند.

غنی با اشاره به اقدامات طالبان مبنی بر تغییر نصاب آموزشی و تحصیلی افغانستان استدلال کرده است: "گروه حاکم با کدام صلاحیت می‌خواهد نصاب تعلیمی افغانستان را تغییر بدهد؟ آیا آنان می‌خواهند نصاب تعلیمی افغانستان را به نصاب تعلیمی مدرسه حقانیه تبدیل کنند؟ آیا نصاب تعلیمی آن‌ها بهتر از نصاب امام ابوحنیفه است؟"

محمد اشرف غنی با اشاره به اهمیت آموزش دختران و زنان نگاشته است: "من بارها و بارها گفته ام، باز هم می‌گویم: اگر یک دختر باسواد شود، پنج نسل آینده را تغییر می‌دهد. اگر یک دختر بی‌سواد بماند، سبب بربادی پنج نسل می‌گرد‌د."

به دنبال تصمیم طالبان برای تعلیق تحصیل دختران در پوهنتون‌ها، شماری از دانشجویان در برخی ولایت‌های افغانستان تظاهرات کرده و با این اقدام طالبان ابراز مخالفت کردند.

غنی با ستایش از این حرکت دانشجویان نگاشته است: "من از دختران و پسرانی که امروز در ننگرهار، کندهار و دیگر ولایات با وجود شرایط سختی از اختناق، اعتراض کردند، ستایش و قدردانی می‌کنم. آنان قهرمانان اصلی حق طلبی برای آموزش هستند. نسل جوان با اتحاد، اتفاق و تقویت صفوف شان می‌توانند استبداد کنونی را برای صد سال آیند از بین ببرند."

تصمیم اخیر طالبان نه تنها واکنش گستردهٔ بین‌المللی را در پی داشته است و حتا شماری از چهره‌ها و رهبران خود این گروه نیز از این تصمیم انتقاد کرده اند.

XS
SM
MD
LG