لینک های دسترسی

Breaking News

تعلیق تحصیلات عالی دختران؛ دانشجویان پوهنتون ننگرهار مظاهره کردند


یک روز پس از تصمیم طالبان دربارۀ تعلیق آموزش دختران در پوهنتون‌های دولتی و خصوصی افغانستان، شماری از دانشجویان دختر و پسر در پوهنتون ننگرهار دست به تظاهرات زده اند.

این دانشجویان که شمار شان به ده‌ها نفر می‌رسید روز چهارشنبه ۲۱ دسمبر (۳۰ قوس) در داخل محوطۀ این پوهنتون دست به راهپیماهی زده و شعار "یا [تحصیل] برای همه یا برای هیچ‌کس" سر دادند.

این دانشجویان دختر و پسر از این تصمیم طالبان در مورد تعلیق آموزش دختران در پوهنتون‌های افغانستان انتقاد کرده و خواستار لغو آن شدند.

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان، طی مکتوبی عنوانی پوهنتون‌های "امارتی و خصوصی" ناوقت دیشب گفته است که بر اساس "فیصلۀ کابینه...تحصیل اناث تا امری ثانی معطل" شده است، اما در مورد دلیل آن جزییاتی ارایه نکرده است.

در ویدیو‌های که در رسانه‌های اجتماعی نشر شده دیده می‌شود که شماری از دانشجویان پسر بخش طبی پوهنتون ننگرهار از اشتراک در امتحان سمستر خزانی خودداری کرده اند.

بر اساس گزارش‌ها این دانشجویان گفته اند تا زمانیکه پوهنتون‌ها به روی دختران باز نشود، آنان از حضور در صنف‌ها خودداری خواهند کرد.

تاکید بر گسترش اعتراضات

شماری از فعالان حقوق زن و چهره‌های سیاسی بر گسترش اعتراضات دانشجویان و شهروندان افغانستان تاکید کرده و از همۀ دانشجویان دختر و پسر خواسته اند تا خاموش نمانند.

فوزیه کوفی، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان در یک تویتر نگاشته است: "بسیج شویم و اجازه ندهیم یک اقلیت کوچک کشور ما را به عصر حجر ببرد."

ظریفه غفاری، فعال حقوق زن و شاروال پیشین میدان وردک با نشر ویدیویی از اعتراض دانشجویان پسر در پوهنتون ننگرهار در صفحۀ تویترش نگاشته است: "باورمندم اگر در همۀ ولایات افغانستان روند حمایت از خواهران ادامه پیدا کند، می‌شود آغاز یک تغییر بنیادی در وضعیت کنونی را شاهد بود."

خانم غفاری از مردان در افغانستان خواسته است که در کنار خواهران و مادران شان بی‌بمانند و تا آنان بیشتر از این، قربانی دغدغه‌های غیرانسانی گروه طالبان نشوند.

مجیب‌الرحمان رحیمی، سخنگوی ریاست اجراییۀ حکومت پیشین افغانستان دربارۀ اعتراض دانشجویان پوهنتون ننگرهار گفته است: "صدای اعتراض شما علیه تصمیم جاهلانه و جابرانه‌ای طالبان، صدای تمام مردم است. انقلاب و اعتراض با همین جرقه‌ها رقم می‌خورند. عمر رژیم دهشت‌افگنان کوتاه است."

سمیع مهدی، خبرنگار و استاد پیشین پوهنتون کابل در یاداشتی در صفحۀ فیسبوک خود از تمامی استادان در افغانستان خواسته است که به رسم اعتراض دست از کار بردارند.

آقای مهدی خطاب به استادان پوهنتون‌ها گفته است: "این تصمیم در واقع تعرض آشکار به عزت و آبروی شما هم است. یعنی در طی این همه سال، دختران در محیط دانشگاه محفوظ نبوده است و حالا برای پاسداری از آن، دختران را از درس و تحصیل محروم می‌کنند. در برابر این تعرض شنیع به کرامت جمعیِ استادان و دانشجویان، حد اقل کاری که استادان می توانند بکنند این است که دانشگاه را تحریم کنند."

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این گروه مانع بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران افغان شد، اما دانشجویان دختر تا حالا اجازه داشتند که برای ادامۀ دروس شان به پوهنتون‌های خصوصی و حکومتی بروند.

ممنوعیت بر حق تحصیل دختران از سوی طالبان در حالی وضع می‌شود که کمتر از سه ماه پیش، هزاران زن و دختر افغان در امتحان کانکور تحصیلات عالی شرکت کردند و چند روز پیشتر امتحانات نهایی صنف دوازدهم از هزاران دختر افغان در یک روز اخذ شد.

XS
SM
MD
LG