لینک های دسترسی

Breaking News

یک خبرنگار در کابل به ضرب چاقو زخمی شد


عکس: آرشف
عکس: آرشف

انجمن آزاد ژورنالیستان افغانستان می‌گوید که جاوید یوسفی، خبرنگار خبرگزاری افق در شهر کابل مورد حملۀ مهاجمان قرار گرفته و "شدیداً" زخمی شده است.

حجت‌الله مجددی، رییس اجرایی این انجمن روز دوشنبه ۲۰ دسمبر (۲۹ قوس) به صدای امریکا گفت که این حادثه شام دیروز در مربوطات دشت برچی رخ داده است.

آقای مجددی گفت که چندین ضربۀ چاقو در شانۀ این خبرنگار برخورد کرده که او در حال حاضر، در یکی از شفاخانه‌های شهر کابل بستری است.

حجت‌الله مجددی افزود که هنوز علت این حادثه روشن نشده و اما مهاجمان پس از حمله بر این خبرنگار، پول و تلیفون همراهش را با خود برده اند.

رییس اجرایی انجمن آزاد ژورنالیستان افغانستان همچنین گفت که نگرانی‌های شان را در پیوند به افزایش حملات بر خبرنگاران در کابل و ولایات با مقام‌های وزارت داخلۀ طالبان در جریان گذاشته اند.

آقای مجددی افزود که سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخلۀ طالبان به آنان تعهد کرده است که این موضوع بررسی شده و عاملان آن هرچه زودتر بازداشت خواهند شد.

همچنین این انجمن با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "انجمن آزاد ژورنالیستان افغانستان به این باور است که حمله بر خبرنگار زیر هر نام و عنوانی که انجام شده باشد، مردود و غیر قابل قبول است."

'توقیف یک خبرنگار در کندز'

نهادهای حامی خبرنگاران افغانستان از بازداشت موقت خبرنگاران افغان از سوی افراد طالبان در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته اند که درتازه ترین مورد، یک خبرنگار در کندز برای چندین ساعت در توقیف این گروه قرار داشت.

این نهادها گفته اند که این خبرنگار فیصل نوری نام داشت و روز گذشته از سوی افراد مسلح طالبان در کندز بازداشت و زندانی شد.

بر اساس معلومات این نهادها در حال حاضر، طالبان این خبرنگار را دوباره آزاد کرده و آنان بازداشت آقای نوری را "یک سو تفاهم" عنوان کرده اند.

در این حال، کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغانستان، عدم مصوونیت خبرنگاران در برخی از ولایات را نگران‌کننده خوانده و خواستار توجه در این زمینه شده است.

این کمیتۀ در گزارش هفته‌وارش از وضعیت خبرنگاران و آزادی بیان در این کشور گفته است: "نگرانی‌ها در قسمت مصوونیت فزیکی نزد خبرنگاران در ولایات وجود دارد".

این در حالی است که هفته گذشته، سید راشد کاشفی، یکی از خبرنگاران افغان در کابل در جریان تهیۀ گزارش از سوی افراد طالبان بازداشت و لت و کوب شد.

معاون سخنگوی وزارت داخلۀ طالبان بازداشت موقت و لت و کوب این خبرنگار از سوی طالبان را تایید کرد و گفت که بررسی‌ها در این باره جریان دارد.

XS
SM
MD
LG