لینک های دسترسی

Breaking News

شیعیان کابل :با ترس و هراس به مساجد و تکیه خانه‌ها می‌رویم


حالت پس از انفجار روز جمعه ۸ اکتوبر در مسجد اهل تشیع کندز
حالت پس از انفجار روز جمعه ۸ اکتوبر در مسجد اهل تشیع کندز

شماری از شهریان کابل به روز جمعه ۲۲ اکتوبر ( ۳۰ میزان) به خبرگزاری رویترز گفته اند که آنان امیدوار اند طالبان بتوانند امنیت مساجد و تکیه خانه‌های اهل تشیع را در سراسر افغانستان تامین کنند.

شهریان کابل در حالی این امیدواری را ابراز می‌دارند که در دو جمعه گذشته در اثر حملات داعش بر مساجد اهل تشیع در کندز و قندهار، حدود ۱۰۰ نفر کشته شدند.

عبدالمتین ملنگ، باشنده شهر کابل گفت: "هزاره‌ها برادران ما و هموطنان ما استند. آنان بازوی خود ما استند. همۀ انسان‌ها را خداوند خلق کرده است. حملات انتحاری بر آنان کار خوب نیست. داعش و یا هر گروه دیگری که این کار را انجام می‌دهد، باید آن را متوقف کند."

پس از حملات داعش بر مساجد اهل تشیع در کندز و قندهار، شماری از باشندگان اهل تشیع کابل می‌گویند که به ترس و هراس از حملات انتحاری و انفجاری به مساجد می‌روند.

محمد آصف لعلی که در یک کلنیک در کابل به حیث داکتر کار می‌کند، گفت که هر وقتی که از خانه بیرون می‌شود، زندگی خود را در خطر می‌بیند.

او افزود: "ما از هر لحاظ در هراس استیم، حتا از عبور از سرک می‌ترسم، کوشش می‌کنم که به جای سرک‌های اصلی، از راه کوچه‌ها و پس کوچه‌ها بروم، زیرا هر جای که راه بندان و یا هم بیروبار باشد، بیم حمله انتحاری وجود دارد، به خاطریکه مردم ما واقعاً تحت تهدید حملات داعش قرار دارند."

گرچه در طول جنگ ۲۰ سال جنگ در افغانستان، هزاران تن در حملات انتحاری و انفجاری طالبان و گروه داعش کشته شده اند، اما حالا گروه داعش تمرکز را بر جامعه اهل تشیع در افغانستان بیشتر کرده است.

در دوران حکومت پیشین نیز صدها تن در جریان حملات داعش بر گردهمایی‌ها، مکاتب و مساجد هزاره‌ها و اهل تشیع در کابل کشته شده اند.

حسین امیری، یک باشنده اهل تشیع در کابل گفت: "هر وقت که به مسجد میروم، کلمۀ خود را خوانده می‌روم، زیرا نمیدانم که زنده بر می‌گردم یا نه."

آقای امیر افزود که یک خواهر وی که دانش آموز صنف ۱۲ مکتب بود در ماه می امسال در حمله بر مکتب در دشت برچی کشته شد.

طالبان وعده سپرده اند که تدابیر امنیتی را برای امنیت مساجد و تکیه خانه‌های اهل تشیع بیشتر کنند.

عبدالغفار محمدی، قوماندان امنیه طالبان برای ولایت قندهار پس از حملۀ هفته گذشته بر مسجد امام بارگاه در این ولایت گفت که افراد تحت امرش را برای تامین مساجد اهل تشیع موظف خواهد کرد.

پیش از این، امنیت مساجد اهل تشیع توسط رضاکاران محلی که اجازه حمل سلاح را داشتند، تامین می‌شد.

XS
SM
MD
LG