لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: رفتار پاکستان در برابر افغانستان تا کنون تغییر نکرده است


حکمت خلیل کرزی، معین وزارت خارجه افغانستان می گوید که حدود ۹ ماه قبل، پلان عمل برای صلح و همبستگی میان افغانستان و پاکستان از سوی مقام‌ های دو کشور نهایی شد و بر بنیاد این پلان عمل، پنج گروه کاری مشترک شامل گروه های سیاسی، استخباراتی، نظامی، اقتصادی و تجارتی و گروه کاری مهاجران ایجاد شد.

آقای کرزی افزود که با وجود سپری شدن ۹ ماه از نهایی شدن این پلان مهم، هنوز هم هیچ تغییری در سیاست پاکستان در قبال افغانستان ایجاد نشده است.

حکمت خلیل کرزی روز دوشنبه (۹ میزان) در یک نشست تحلیلی پیرامون سیاست خارجی و صلح افغانستان در موسسه مطالعات حقوقی و سیاسی افغانستان همچنین گفت که با وجود تعهد شکنی مکرر پاکستان، حکومت افغانستان آماده مذاکره با اسلام آباد است.

آقای کرزی افزود که در چند سال اخیر، این چندمین مورد بوده است که پاکستان به تعهدات خویش در قبال افغانستان عمل نکرده است.

معین وزارت خارجه افغانستان گفت که همکاران بین المللی این کشور به این باور رسیده اند که راه حل جنگ این کشور، مذاکره و مصالحه می باشد.

اما او تاکید کرد که حکومت افغانستان تنها با آن عده از گروه‌ های شورشی مسلح صلح می‌ کند، که افغان باشند و در برابر گروه‌ های بین المللی دهشت افگن خواهد جنگید.

به گفته آقای کرزی، در صورتی که مخالفان مسلح با حکومت افغانستان صلح کنند، امتیازاتی چون دادن مصؤونیت، ادغام در روند سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، بیرون کردن اسامی آنان از فهرست سیاه ملل متحد و کشور های غربی مد نظر حکومت افغانستان است.

اما این مقام ارشد حکومت افغانستان افزود که برای مجبور ساختن گروه‌ های دهشت افگن برای مذاکره و مصالحه، به افزایش فشار ها بر این گروه ها و مخالفت با دادن پناهگاه از سوی کشور های بیرونی به این گروه های دهشت افگن نیاز می باشد.

شماری از آگاهان روابط بین المللی باور دارند که هر چند توافق افغانستان با مذاکره با پاکستان با وجود عدم صداقت اسلام آباد در عملی کردن تعهدات خود نشانه ضعف است، اما کابل جز مذاکره راهی ندارد.

توریالی غیاثی، آگاه روابط بین المللی به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت: "ما باید تلاش کنیم جنگ را از طریق مذاکره پایان ببخشیم و در حین حال که در جبهات نظامی خود را بر علیه طالبان و دهشت افگنان داخلی با قوت نگه می‎‌ داریم و برای سرکوب شان آماده استیم، ما دیپلماسی صلح را نیز باید پیش ببریم."

این در حالیست که شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان ماه قبل در نخستین سفر خارجی اش به پایتخت افغانستان آمد و بر مذاکرات صلح در افغانستان تاکید ورزید.

در همین حال، اخیراً یک هیات علمای دینی افغان برای مذاکره با علمای پاکستانی در مورد پایان دادن جنگ و تامین صلح در افغانستان به اسلام آباد سفر کرده است.

XS
SM
MD
LG