لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: برای مشروعیت نظام لویه جرگه دایر شود


آقای کرزی مسوولیت بیشتر مشکلات افغانستان را به دوش امریکا و پاکستان انداخت
آقای کرزی مسوولیت بیشتر مشکلات افغانستان را به دوش امریکا و پاکستان انداخت

در حالیکه تنش‌های سیاسی میان رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان بیش از هر وقت دیگر افزایش یافته است، رئیس جمهور پیشین افغانستان گفته است که برای حل این مشکلات باید لویه جرگه برگزار شود.

حامد کرزی در مصاحبه با رادیو آزادی گفته است که اگر امکان برگزاری لویه جرگۀ تعدیل قانون اساسی میسر نیست، کم از کم لویه جرگۀ عنعنوی برای مشروعیت بخشیدن به نظام باید برگزار شود. او گفته است که حکومت وحدت ملی اجماع ملی را ایجاد کرده نتوانسته و برای ایجاد چنین اجماع به برگزاری لویه جرگه نیاز است.

آقای کرزی در صحبت با رادیو آزادی اختلاف میان رهبران حکومت وحدت ملی مایۀ تاسف خوانده و گفته است ک باید هر دو رهبر با هم کار کنند و نظام نباید صدمه ببیند. او گفته است که اگر رهبران حکومت وحدت ملی به وعده های خود به مردم وفا کنند، مانند گذشته همکار آنان خواهد بود.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت افغانستان در یک هفتۀ گذشته چندین بار از رئیس جمهور محمد اشرف غنی انتقاد کرده و هشدار داده است که از این پس خاموش ننشسته و حتا یک گام هم از سهم ۵۰ درصدی خود در نظام کنار نخواهد رفت.

همزمان با این تنش‌ها، سخنگوی ریاست اجرائیه حامد کرزی را به ایجاد تنش و تلاش برای تضعیف نظام متهم کرده است. اما آقای کرزی ضمن رد این ادعاها گفته است که در صدد ایجاد فضای سیاسی دیگر و ضربه زدن به نظام نیست.

حامد کرزی گفت که بخش عمدۀ مشکلات کنونی افغان‌ها به "اهداف بیگانگان"به ویژه ایالات متحدۀ امریکا و پاکستان در افغانستان ربط دارد.

آقای کرزی گفت "با حضور امریکا در افغانستان مخالفت ندارم، اما با عملکرد امریکا در افغانستان مخالفت دارم، امریکا نباید در افغانستان بمباری کند و نباید در امور سیاسی ما مداخله کند."

بر اساس توافقنامۀ تشکیل حکومت وحدت ملی باید تا مدت دوسال از آغاز کار این حکومت، لویه جرگه برگزار شده و با تعدیل قانون اساسی پست ریاست اجرائیه به پست صدر اعظم ارجرایی تبدیل شود.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG