لینک های دسترسی

Breaking News

قزاقستان حدود ۱۷۰۰ نفر دیگر را در طی ۲۴ گذشته بازداشت کرد


پولیس الماتا
پولیس الماتا

مقامات قزاقستان روز چهارشنبه ۱۲ جنوری (۲۲جدی) گفتند که طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۷۸ نفر را به اتهام مشارکت در ناآرامی‌های خشونت آمیز هفتهٔ گذشته بازداشت کرده اند.

اعتراضات هفتهٔ گذشته در وهلهٔ نخست به دلیل افزایش قیمت نفت در قزاقستان آغاز شد. اما سپس، دامنهٔ‌این اعتراضات بر ضد حکومت قاسم جومارت توقایف، ریيس جمهور قزاقستان گسترده تر شد و به خشونت گرایید. شعارهای سیاسی در اعتراضات، نارضایتی گستردهٔ از دولت اقتدارگرای این کشور را وانمود می‌کرد.

براساس اعلامیه ریاست جمهوری قزاقستان ثبات در سراسر این کشور تامین شده است، اما عملیات‌های تصفیوی هنوز هم جریان دارد.

تاکنون در این اعتراضات که پس از استقلال قزاقستان و در سه دهه گذشته بی‌پیشینه بوده حدود ۱۲ هزار نفر بازداشت شده اند.

با افزایش ناآرامی ها، مقامات تلاش کردند تا معترضان را آرام کنند و سقف ۱۸۰ روزه برای قیمت نفت اعلام کردند. کابینه وزیران استعفا داد و نورسلطان نظربایوف، رهبر پیشین کشور، از سمت با نفوذ خود به عنوان رییس شورای امنیت ملی برکنار شد.

اما با آنهم اعتراضات ادامه پیدا کرد و معترضان در الماتا، پایتخت این کشور ساختمان‌های دولتی را به آتش کشیدند و برای مدت کوتاهی میدان هوایی را تصرف کردند. در جریان اعتراضات ده‌ها نظامی و غیرنظامی کشته شدند.

رسانه‌های ‌محلی به نقل از وزارت صحت قزاقستان گزارش داده اند که در جریان اعتراضات خشونت‌بار در این کشور، حد اقل ۱۶۴ نفر کشته شدند.

گزارش‌های می‌رساند که تنها ۱۰۳ نفر در جریان خشونت‌ها میان پولیس و اعتراض‌کنندگان در شهر الماتا کشته شده اند.

قاسم جومارت توقایف، ریيس جمهور قزاقستان پس از آنکه اعتراضات به خشونت‌گرایید، در تلاش برای رسیدگی به آن، به نیروهای امنیتی دستور داد تا افرادی را که در ناآرامی ها دست دارند، بدون هشدار به ضرب گلوله بکشند.

سپس سازمان پیمان امنیت جمعی به دعوت قاسم جومارت توقایف، رییس جمهوری قزاقستان، قوای خود را برای جلوگیری از ناآرامی‌ها در قزاقستان به آن کشور اعزام کرد که اکثر این قوا را عساکر روسی تشکیل می دهد.

وزارت خارجهٔ امریکا روز سه شنبه ۱۱ جنوری از روسیه خواست تا به تقاضای قزاقستان "به طور فوری" قوای خود را از آن کشور بیرون کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده،‌ پس از اعتراضات توام با خشونت،‌ از برگشت آرامش در قزاقستان استقبال کرده گفت:"ایالات متحده از اعلام رییس جمهور توقایف مبنی بر تکمیل ماموریت قوای صلح سازمان پیمان امنیت جمعی در آن کشور استقبال می کند."

رییس جمهور توقایف روز سه شنبه ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) اعلام کرد که "خروج مرحله وار" قوای سازمان پیمان امنیت جمعی تا دو روز ‌آینده آغاز خواهد شد و خروج کامل این قوا بیش از ۱۰ روز را در بر خواهد گرفت.

رییس جمهور توقایف که از سوی روسیه حمایت می شود،‌ اعتراضات در آن کشور را "قصد کودتا" خوانده و ادعا کرده است که از سازمان پیمان امنیت جمعی به خاطری دعوت کرد که به گفته او "تروریستان که در خارج " آموزش گسترده دیده اند،‌ دست به خشونت زده اند.

XS
SM
MD
LG