لینک های دسترسی

Breaking News

رییس جمهور قزاقستان دو مقام ارشد امنیتی خود را برکنار کرد 


رییس جمهور قزاقستان روز یکشنبه نهم جنوری (۱۹ جدی) دو مقام ارشد امنیتی دیگر کشورش را از وظایف‌شان برکنار کرد.

برکناری این مقام‌های امنیتی در حالی صورت گرفته است که ناآرامی‌ها در این کشور آسیای مرکزی در سه دههٔ گذشته بی‌سابقه بوده است.

این دو عضو برکنار شده،‌ معاونان کریم ماسیموف، ریيس پیشین اداره مبارزه با تروریزم قزاقستان اند.

آقای ماسیموف پس از آن به ظن "خیانت" از وظیفه‌اش برکنار و دستگیر شد که معترضان خشمگین به تاسیسات تولید نفت و یورانیم قزاقستان در امتداد مرز چین و روسیه یورش بردند.

با وجود ادامهٔ مظاهرات گستردهٔ مردمی،‌ مقام‌های قزاقستان اعلام کرده اند که با استقرار قوای روسی در آن کشور،‌ اوضاع در حال با ثبات شدن است.

در جریان اعتراضات که از یک هفته به این سو ادامه دارد، هزاران معترض دستگیر شده و ساختمان‌های عامه و موتر های پولیس به آتش کشیده شده است.

رسانه‌های دولتی روسیه با استناد رسانه‌های اجتماعی گزارش داده است که در جریان درگیری قوای امنیتی قزاقستان با معترضان، ۱۶۴ نفر کشته شده اند.

قاسم جومارت توقایف، رییس جمهور قزاقستان، معترضان را "راهزن و تروریست'' خوانده و به قوای امنیتی کشورش دستور داده است که بدون هشدار بر معترضان گلوله باری کنند و آنان را بکشند تا ناآرامی‌ها در آن کشور خاتمه یابد.

حکومت قزاقستان پس از آغاز اعتراضات، خدمات انترنتی را در آن کشور محدود کرده است.

اعتراضات هفتهٔ گذشته در وهلهٔ نخست به دلیل افزایش قیمت نفت در قزاقستان آغاز شد. اما سپس، دامنهٔ‌ این اعتراضات بر ضد حکومت توقایف گسترده تر شد.

XS
SM
MD
LG