لینک های دسترسی

Breaking News

در ناآرامی‌های قزاقستان ۱۶۴ نفر کشته شده اند 


رسانه‌های ‌محلی به نقل از وزارت صحت قزاقستان گزارش داده اند که در جریان اعتراضات خشونت‌بار در این کشور، حد اقل ۱۶۴ نفر کشته شدند.

گزارش‌های می‌رساند که تنها ۱۰۳ نفر در جریان خشونت‌ها میان پولیس و اعتراض‌کنندگان در شهر الماتا کشته شده اند.

در این کشور غنی از نفت با جمعیت ۱۹ میلیونی، بر اساس اعلامیهٔ امروزی ریاست جمهوری قزاقستان، ۵۸۰۰ نفر، به شمول شماری از شهروندان خارجی، بازداشت شده اند.

پیش از این مقامات قزاقستانی از کشته شدن ۲۶ "جنایتکار مسلح" (اعتراض‌کنندگان) و ۱۶ تن از نیروهای امنیتی خبر داده بودند.

قاسم جومارت توقایف، ریيس جمهور قزاقستان پس از آنکه اعتراضات به خشونت‌گرایید، در تلاش برای رسیدگی به آن، به نیروهای امنیتی دستور داد تا افرادی را که در ناآرامی ها دست دارند، بدون هشدار به ضرب گلوله بکشند.

بر اساس اعلامیهٔ ریاست جمهوری قزاقستان که امروز نهم جنوری (۱۹ جدی) نشر شد، ثبات در سراسر این کشور تامین شده است، اما عملیات‌های تصفیوی هنوز هم جریان دارد.

در این حال، رسانه‌های محلی به نقل از وزارت داخلهٔ قزاقستان گزارش داده اند که این اعتراضات سبب حدود ۱۹۹ میلیون دالر خسارهٔ‌ مالی شده است.

این وزارت گفته است در این جریان حدود ۱۰۰ محل تجارتی و بانک‌ها غارت شده و در حدود ۴۰۰ موتر نیز تخریب شده است.

تظاهرات در قزاقستان در اواخر هفته در اعتراض به افزایش نرخ نفت در بخش‌های غربی این کشور آغاز شد. این تظاهرات به زودی به سراسر این کشور گسترش یافت و دامنهٔ آن پهن شد.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که سرعت این تظاهرات نارضایتی مردم را نشان می‌دهد که از سال ۱۹۹۱ پس از گرفتن استقلال از اتحاد جماهیر شوروی سابق، زیر یک نظام اقتدارگرا زندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG