لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش تازۀ امریکا برای آغاز مذاکرات صلح در افغانستان


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان دور تازۀ سفرهای خود را به هدف تسهیلات در روند صلح این کشور آغاز کرده است.

آقای خلیلزاد این دور سفرهای‌ خود را به تاریخ (۲۴ جولای) آغاز کرده و قرار است به افغانستان، بلغاریا، ناروی، پاکستان و قطر سفر کند.

وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا روز شنبه ۲۵ جولای (چهارم اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آقای خلیلزاد در دیدار با مقام‌های حکومت افغانستان در کابل و نمایندگان طالبان در قطر در بارۀ حل مسایل باقی‌ماندۀ پیش از مذاکرات بین‌الافغانی به ویژه نهایی‌ ساختن رهایی زندانیان دو طرف و کاهش خشونت‌ها صحبت کند.

در اعلامیۀ این وزارت آمده است که نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ در امور مصالحۀ افغانستان در سفر خود به پاکستان تلاش خواهد کرد تا پشتیبانی اسلام‌آباد را برای پیش‌برد مذاکرات بین‌الافغانی جلب کند.

همچنان آقای خلیلزاد در سفرش به ناروی و بلغاریا، به مقام‌های پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) و دیگر متحدان ایالات متحدۀ امریکا در مورد آخرین پیشرفت‌های صلح افغانستان معلومات خواهد داد.

وزارت خارجۀ امریکا افزوده است: "طرف‌ها بیشتر از هر زمانی به آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نزدیک‌تر شده اند؛ مذاکراتی که گام کلیدی بعدی در پایان دادن به جنگ ۴۰ ساله در افغانستان است. هر چند که پیشرفت چشم‌گیری به دست آمده، این موضوع نیازمند تلاش‌های بیشتر است تا کاملاً حل شود".

این در حالی است که آقای خلیلزاد به روز پنجشنبه هفته گذشته، بار دیگر بر خروج مشروط قوای امریکایی از افغانستان تاکید کرد و گفت که این کار در صورتی انجام خواهد شد که طالبان شرایط توافقنامۀ صلح امریکا - طالبان را عملی کنند.

زلمی خلیلزاد همچنان گفت که با وجود پیشرفت در مذاکرات صلح، تاکنون آزادی برخی زندانیان توسط دولت افغانستان و کاهش خشونت‌ها دو تهدید بزرگ برای روند صلح بوده است.

XS
SM
MD
LG