لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد بار دیگر روی شرایط خروج نیروهای نظامی از افغانستان تاکید کرد


زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان یک بار دیگر شرایط خروج عساکر امریکایی از افغانستان را بیان کرد.

آقای خلیلزاد روز جمعه ۲۴ جولای (سوم اسد) گفت: "خروج عساکر امریکایی از افغانستان مشروط به این است که طالبان شرایط توافقنامهٔ امریکا – طالبان را عملی کنند."

آقای خلیلزات این اظهارات را در نشست انستیتوت صلح امریکا که به گونه‌ٔ انلاین برگزار شده بود، بیان داشت.

وی تلاش‌ها جهت مبارزه علیه تروریزم، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، آغاز مذاکرات صلح بین‌الافغانی و توافق روی یک آتش‌بس جامع را عناصر مهم توافقنامهٔ امریکا – طالبان خواند.

خلیلزاد افزود که با وجود پیشرفت در مذاکرات صلح، تاکنون آزادی برخی زندانیان توسط دولت افغانستان و کاهش خشونت‌ها دو تهدید بزرگ برای روند صلح بوده است.

بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری میان نمایندگان دو طرف در قطر امضا شد، رهایی ۵۰۰۰ زندانی آن گروه از زندان‌های حکومت و رهایی ۱۰۰۰ اسیر حکومت از قید طالبان یکی از شرایط توافقنامۀ بود.

حکومت افغانستان تاکنون بیش از ۴۰۰۰ زندانی طالبان را رها کرده است.

حکومت افغانستان از رهایی حدود ۶۰۰ زندانی طالبان که آن گروه خواستار رهایی آنان اند پرهیز کرده و گفته است که آنان را به دلیل موجودیت ادعای "حق‌العبدی" رها کرده نمی‌تواند و باید نهادهای عدلی و قضایی افغانستان در مورد آنان تصمیم بگیرد.

طالبان ادعا دارند که تاکنون ۶۰۰ اسیر دولت را از بند آزاد کرده اند.

سهیل شاهین سخنگوی طالبان در قطر دیروز گفت که اگر زندانیان باقی مانده آنها تا عید قربان رها شوند، آنها (طالبان) نیز عساکر افغان را رها کرده و آمادهٔ مذاکرات بین الافغانی خواهند شد.

این در حالی است که دولت افغانستان، ایالات متحده، ناتو، سازمان ملل متحد و سایر کشورها از افزایش اخیر حملات طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند. دولت افغانستان گفته است که این حملات می تواند مذاکرات بین الافغانی را مختل کند.

XS
SM
MD
LG