لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: ایران از روند صلح افغانستان حمایت کافی نمی‌کند


زلمی خلیلزاد، نماینده ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان می‌گوید که ایران از تلاش‌ها برای آوردن صلح در افغانستان حمایت کافی نمی‌کند.

آقای خلیلزاد روز جمعه ۲۴ جولای (سوم اسد) در یک نشست مجازی که با اشتراک سفرای افغانستان، ازبیکستان و قزاقستان در واشنگتن برگزار شد، گفت که ایران از آغاز مذاکرات بین الافغانی و رسیدن به یک توافق صلح در افغانستان به اندازه لازم حمایت نکرده است و به گفته وی، دلیل اصلی این اقدام ایران، وضعیت روابط بین تهران و واشنگتن می‌باشد.

آقای خلیلزاد با اشاره به سفر اخیر عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران به کابل گفت: "اگر آنچه را معاون وزیر خارجه ایران چند روز پیش در کابل بیان کرد، جدی بگیریم که گفت او روند صلح افغانستان را نمی پسندند و نه حضور نظامی امریکا در افغانستان را می پسندند... این یعنی فرمول را که ایران ترجیح می‌دهد این است که امریکا افغانستان را بدون (به سر رساندن) روند صلح ترک کند که این به معنی (ادامه) جنگ در افغانستان می‌باشد."

زلمی خلیلزاد همچنین افزود از این که ممکن اختلافات و رقابت کشورهای خلیج فارس و همچنین کشورهای آسیای جنوبی چالشی را در رستای دست یافتن به اجماع منطقه‌ای برای روند صلح افغانستان ایجاد کند، نگران می‌باشد.

او بار دیگر تاکید کرد که خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان مشروط بوده و تصامیم و عمل کردن به تعهدات امریکا در توافقنامه صلح با طالبان، بستگی به عمل کردن طالبان به تعهدات شان دارد.

در این نشست بر علاوه زلمی خلیلزاد، سفرای افغانستان، اوزبیکستان و قزاقستان در امریکا نیز حضور داشتند.
در این نشست بر علاوه زلمی خلیلزاد، سفرای افغانستان، اوزبیکستان و قزاقستان در امریکا نیز حضور داشتند.

در همین حال، ارژان قاضیقانوف، سفیر قزاقستان در واشنگتن گفت که ایالات متحده امریکا باید مسوولانه از افغانستان بیرون شود. او افزود: "واضح است که امنیت و ثبات در افغانستان، نقشی مهمی در آسیای میانه بازی می‌کند. ما می‌دانیم که ایالات متحده شمار نظامیان خود را در افغانستان کاهش داده است... امیدواریم ایالات متحده کاهش سربازان خود را مسوولانه و به گونه مصوون انجام بدهد و خلای امنیتی در افغانستان ایجاد نشود."

جولان وکاوبوف، سفیر ازبیکستان در واشنگتن در مورد دور نمای مذاکرات صلح افغانستان ابراز خوشبینی کرد و افزود که کشورش هنوز هم آماده است تا مذاکرات بین الافغانی را در سمرقند میزبانی کند.

این دپلومات ازبیکستانی همچنین گفت: "مذاکرات بین الافغانی باید منافع علیای همه مردم افغانستان را بازتاب دهد و تلاش‌های مرتبط به روند صلح نباید حقوق اساسی افغان‌ها را که در قانون اساسی و قوانین بین‌المللی تضمین شده، از بین ببرد."

رویا رحمانی، سفیر افغانستان در واشنگتن در این نشست که از سوی انستیتوت صلح ایالات متحده برگزار شده بود، خواستار حمایت کشور های آسیای میانه از روند صلح افغانستان شد و گفت که توسعه اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای برای ادامۀ برقراری صلح یک امر لازمی می‌باشد.

XS
SM
MD
LG