لینک های دسترسی

Breaking News

آمادگی برای نشست ترکیه؛ محور بحث خلیلزاد و مقام‌های افغان


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان در سفرش به کابل با محمد اشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی این کشور دیدار و گفتگو کرد.

ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه ۱۰ اپریل (۲۱ حمل) با نشر خبرنامه‌ای گفت که در این دیدار دو طرف در بارۀ پیشرفت‌های گفتگوهای صلح این کشور به ویژه آمادگی‌ها برای نشست ترکیه صحبت کرده اند.

ریاست جمهوری این کشور در بارۀ این دیدار جزییات بیشتر نداده است.

آقای خلیلزاد همچنان با داکتر عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی و برخی از اعضای رهبری این شورا دیدار کرده است.

این شورا در خبرنامه‌ای می‌گوید که در این دیدار آقای خلیلزاد گفته است که جامعهٔ جهانی انتظار دارد که جمهوری اسلامی افغانستان با طرح واحد به نشست ترکیه برود.

آقای خلیلزاد همچنان افزوده که ایالات متحده از حمایت‌اش برای پیشبرد گفتگوهای صلح افغانستان متعهد است و از تمامی طرف‌ها در این کشور خواسته است که برای پایان دادن به جنگ و دست یافتن به صلح دایمی در این کشور تلاش کنند.

در خبرنامه به نقل از آقای خلیلزاد آمده است: "ایالات متحده و جهان خواهان تسریع روند صلح و بیش‌ترین استفاده از فرصت موجود برای پایان جنگ و استقرار صلح دایمی در افغانستان اند."

در این دیدار آقای عبدالله گفته است که شورای عالی مصالحۀ ملی گام‌های مهمی را برای "توحید دیدگاه‌های جمهوریت" برداشته و حکومت افغانستان با طرح و دیدگاه مشترک به نشست ترکیه می‌رود.

آقای عبدالله همچنان از آمادگی آنان برای اشتراک در این نشست اطمینان داده است.

قرار است نشست ترکیه پیرامون صلح افغانستان در جریان این ماه برگزار شود؛ نشستی که مقامات ترکیه گفته اند متمم مذاکرات دوحه خواهد بود.

پیش از این آقای غنی گفته بود که نشست ترکیه برای به دست آوردن تضمین منطقوی برای آیندهٔ افغانستان یک فرصت خوب است؛ تضمینی که زمینهٔ نظارت را فراهم می‌کند.

XS
SM
MD
LG