لینک های دسترسی

Breaking News

همایش مردمی در کابل؛ 'در نشست ترکیه روی آتش‌بس توافق شود'


هزاران نفر در یک گردهمایی در کابل از حکومت افغانستان و گروه طالبان خواستند که در نشست ترکیه روی برقراری آتش‌بس دایمی و یا موقتی تا رسیدن به یک تفاهم نهایی، توافق کنند.

در این همایش مردمی که روز جمعه نهم اپریل (۲۰ حمل) تحت نام "صدای مردم کابل در مورد صلح" در غازی استیدیوم برگزارش شده بود، شرکت‌کنندگان با نشر قطعنامه‌ای گفتند که در گفتگوهای صلح باید دستاوردهای دو دهۀ اخیر در این کشور حفظ شوند.

در بخشی از این قطعنامه آمده است: "به منظور ایجاد فضای مناسب برای پیش‌برد مذاکرات و گفتگوهای موفقانه صلح و تقویت روحیه اعتماد مردم جنگ زده و عذاب کشیده افغانستان به هر دو طرف، در نخستین اقدام این کنفرانس آتش‌بس دایمی و یا حداقل موقتی الی رسیدن به یک تفاهم، در سراسر کشور را تحت نظارت مستقیم سازمان ملل متحد، اعلام و عملی نمایند."

در این حال، یعقوب حیدری، والی کابل در این همایش مردمی گفت که در مذاکرات صلح نباید ارزش‌های قانون اساسی افغانستان به معامله گرفته شود.

آقای حیدری همچنان گفت که در این گفتگوها باید از آزادی بیان، رسانه‌ها، انتخابات، نیروهای امنیتی و دفاعی افغان حقوق زنان و ارزش‌های حقوق‌بشری در این کشور پاسداری شود.

او افزود: "خواست مردم این است تا همه طرفین درگیر از خواسته‌های شخصی و گروهی خود گذشته، به خواسته‌های جمعی احترام گذاشته و در نخست به یک آتش‌بس سراسری توافق کنند. آرزوی ما این است که یک نظام منتخب و مبتنی بر آرای مردم داشته باشیم. نظامی که در آن دستاوردهای ۲۰ سال اخیر حفظ شوند."

باشندگان کابل در حالی خواهان برقراری آتش‌بس و پایان جنگ در افغانستان شدند که قرار است تا چند روز دیگر نشست استانبول در بارۀ صلح این کشور در ترکیه برگزار شود.

پیش از این محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته بود که برای نشست ترکیه آمادگی کامل دارند و هفتهٔ آینده با زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای مصالحهٔ افغانستان نیز بحث خواهند داشت.

آقای غنی افزوده که نشست ترکیه برای به دست آوردن تضمین منطقوی برای آینده افغانستان یک فرصت خوب است؛ تضمینی که زمینه نظارت را فراهم می‌کند.

XS
SM
MD
LG