لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: ترورهای هدفمند روند صلح افغانستان را تهدید می‌کند


نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان ترورهای هدفمند در این کشور را نگران‌کننده عنوان کرده و گفته است که ادامۀ این وضعیت روند صلح افغانستان را آسیب می‌زند.

زلمی خلیلزاد روز جمعه ۲۵ دسمبر (پنجم جدی) در رشته پیام‌های در صفحۀ تویتر کشته‌شدن محمد یوسف رشید، رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا) و فرشته کوهستانی، فعال مدنی در کاپیسا را محکوم کرده و خواستار مجازات عاملان این رویداد‌ها شد.

آقای خلیلزاد نوشته است: "این قتل‌ها و ترورهای هدفمند باید توقف یابد، این کار روند صلح را تهدید می‌کند. مردم افغانستان صلح می‌خواهند. آتش‌بس و توافق سیاسی همچنان نیازهای فوری اند."

آقای خلیلزاد از هیات‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان خواسته است که تلاش‌های شان را برای کاهش خشونت‌ و تامین آتش‌بس در این کشور، دو برابر سازند.

نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان تاکید کرد که ایالات متحدۀ امریکا آمادۀ همکاری در این راستا است.

او همچنان نگاشته است: "با این همه خشونت‌ها زیستن، راه زندگی نیست. این سبب ایجاد هراس می‌شود و هم افغان‌ها را مجبور به ترک وطن شان خواهد کرد. در آن صورت، کی برای ترویج حقوق و آزادی‌ها خواهد ماند؟‌ این مسیر شگوفایی و رفاه یک جامعه نیست."

در چند هفتۀ اخیر ترور‌های هدفمند در افغانستان به گونۀ بی‌پیشینه افزایش یافته است.

در دو روز گذشته فرشته کوهستانی، فعال مدنی افغان و محمد یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عالانۀ افغانستان (فیفا) در اثر گلوله‌باری افراد مسلح ناشناس کشته شدند.

پیش از آن، انفجار بم تعبیه شده در موتر حامل کارمندان صحی موظف در زندان پلچرخی سبب کشته‌شدن پنج نفر به شمول چهار داکتر شد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان نیز دیروز گفت که تداوم این نوع خشونت‌ها دیگر قابل تحمل نیست و طالبان باید از آن دست بردارند.

این در حالی است که مقامات امریکایی، ملل متحد، اتحادیه اروپا و رهبران کشورهای منطقه نیز خواهان کاهش و در نهایت پایان خشونت‌ها در افغانستان شده اند.

XS
SM
MD
LG