لینک های دسترسی

Breaking News

پایان نشست ابوظبی: خلیل‌زاد مذاکرات را 'پر دستاورد' خواند


زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، در پایان دو روز بحث و گفتگو با نمایندگان طالبان،‌ این نشست را "پر دستاورد" و سودمند خوانده است.

این نشست، با حضور نمایندگانی از پاکستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در ابوظبی برگزار شد.

آقای خلیل‌زاد، در صفحه تویترش امروز چهارشنبه (۲۸ قوس) نوشته است که در این نشست، پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای برای پایان دادن به جنگ در افغانستان صورت گرفته است.

هم‌زمان با این، آقای خلیل‌زاد در دیدار با جنرال قمر جاوید باجوه، لوی درستیز پاکستان، از تلاش‌های آن کشور برای مصالحه در افغانستان قدردانی کرده است.

سخنگوی اردوی پاکستان در تویتر خود نوشته که جنرال باجوه در این دیدار تاکید کرده است که صلح در افغانستان، برای پاکستان از اهمیت زیادی برخوردار است و این‌که پاکستان از هیچ تلاشی برای تامین صلح در منطقه دریغ نخواهد کرد.

آقای خلیل‌زاد نیز در تویتر خود نوشته که پس از پایان نشست ابوظبی، برای ارایه جزییات از پیشرفت‌ها در این نشست، به پاکستان رفته و نیز قرار است پس از آن، برای دیدار با مقامات افغان به کابل برود.

'مشوره با رهبری'

نشست ابوظبی، حداقل سومین بار است که نمایندگان طالبان با نمایندگان امریکا و کشورهای منطقه به گفتگو می‌پردازند.

این نشست در پشت درهای بسته انجام شد و اطلاعاتی راجع به جزییات گفتگوها به صورت رسمی در اختیار رسانه‌ها قرار داده نشده است.

با این حال، خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در گروه طالبان گزارش کرده که بحث تشکیل یک حکومت موقت در افغانستان و نیز طرح یک آتش‌بس شش ماهه، علاوه بر مسله خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، در جریان این گفتگوها بررسی شده است.

گروه طالبان اما به شکل رسمی این گزارش را رد کرده و گفته که تنها موضوع مورد بحث در این نشست، مسله خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بوده است.

سخنگوی طالبان با نشر یک اعلامیه گفته است که برخورد با زندانیان طالبان نیز از دیگر مسایل مورد بررسی در این نشست بوده است.
سفارت امریکا در کابل تا حالا راجع به جزییات این مذاکرات ابراز نظری نکرده است.

خبرگزاری امارات متحده عربی گزارش کرده که انتظار می‌رود دور دوم این مذاکرات نیز در شهر ابوظبی برگزار شود.

در اعلامیه طالبان آمده که دور مذاکرات بعدی، پس از مشوره هر دو طرف (طالبان و امریکا) با رهبری‌شان، انجام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG