لینک های دسترسی

Breaking News

'توقف موقت' مذاکرات امریکا و طالبان؛ خلیلزاد به اسلام‌آباد رفت


دو روز پس از حملۀ طالبان بر پایگاه نظامی بگرام، مذاکرات صلح امریکا و طالبان در قطر به گونۀ "موقت" متوقف شده است.

مهاجمان به روز چهارشنبه پس از دو انفجار موتر بمب‌گذاری شده در نزدیکی میدان هوایی بگرام وارد ساختمان یک شفاخانه در محوطه این پایگاه شده و برای چندین ساعت با نیروهای خارجی درگیر شدند.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان روز جمعه ۱۳ دسمبر (۲۲ قوس) در صفحه تویترش نوشت که در دیدار با نمایندگان طالبان "خشم" خود را در باره این حمله بیان کرده است.

آقای خلیلزاد گفته است: "طالبان باید نشان دهند که مایل استند و می‌توانند به درخواست مردم افغانستان که صلح است، پاسخ بدهند."

او همچنان گفته است: "ما یک وفقه کوتاه می‌گیرم تا طالبان بتوانند روی موضوعات مهم با رهبری شان مشوره کنند."

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان نیز در صفحه تویترش از متوقف شدن گفتگوهای صلح امریکا با نمایندگان این گروه در قطر خبر داده است.

آقای شاهین گفته است که دیدار اخیر آقای خلیلزاد با ملاعبدالغنی برادر در "فضای مثبت" برگزار شده و دو طرف توافق کرده اند که این مذاکرات پس از یک وقفه به هدف مشوره‌های بیشتر دوباره آغاز شود.

در همین حال زلمی خلیلزاد پس از متوقف شدن مذاکرات صلح امریکا با طالبان وارد اسلام‌آباد شده و با مقام‌های این کشور دیدار کرده است.

وزارت خارجه پاکستان گفته است که آقای خلیلزاد و شاه محمود قریشی، وزیر خارجه این کشور دربارۀ گفتگوهای صلح و پایان خشونت‌ها در افغانستان دیدار و گفتگو کرده اند.

گفتگوهای صلح امریکا با طالبان پس از سه ماه توقف به روز شنبه ۷ دسمبر (۱۶ قوس) در قطر از سر گرفته شد و برخی از مقام‌های امریکایی به صدای امریکا گفتند که محور این مذاکرات کاهش خشونت‌ها در افغانستان است و انتظار می رود با مذاکرات بین‌الافغانی و آتش بس دنبال شود.

XS
SM
MD
LG