لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ آغاز مذاکرات امریکا با طالبان در قطر را تایید کرد


ریاست جمهوری افغانستان تایید می‌کند که گفتگوهای صلح ایالات متحده با طالبان به گونۀ رسمی در دوحه آغاز شده است.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان به روز چهارشنبه هفته گذشته به کابل سفر کرد و پس از دیدار با مقام‌های ارشد حکومت افغانستان به قطر رفته است.

درانی وزیری، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، روز شنبه ۷ دسمبر (۱۶ قوس) به صدای امریکا گفت حکومت افغانستان امیدوار است این مذاکرات زمینه را برای "تامین صلح، آتش بس دایمی و کاهش خشونت‌ها هموار کند."

یک مقام امریکایی نیز به صدای امریکا تایید کرد که گفتگوها میان زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده و نمایندگان طالبان در دفتر سیاسی این گروه در قطر از سر گرفته شده است.

این مقام امریکایی که نخواست از او در گزارش نامی برده شود، افزود که محور این مذاکرات کاهش خشونت‌ها در افغانستان است که با مذاکرات بین‌الافغانی و آتش بس دنبال خواهد شد.

وزارت خارجۀ امریکا پیش از سفر آقای خلیلزاد به کابل با نشر اعلامیه‌ای گفته بود: "سفیر خلیلزاد به مذاکرات با طالبان دوباره خواهد پیوست تا اقداماتی را که به مذاکرات بین الافغانی و حل مسالمت آمیز جنگ منجر شده می‌تواند و مشخصاً کاهش خشونت را که منجر به آتش بس می‌شود، به بحث بگیرد."

دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا گفتگوهای صلح با طالبان را در ماه سپتمبر پس از حملۀ طالبان در کابل که منجر به کشته شدن ۱۲ نفر شد، متوقف کرده بود.

اما بدنبال تبادلۀ زندانیان طالبان با دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان که حدود سه سال در اسارت طالبان بسر می‌بردند، زمینه‌ها برای از سر گیری مذاکرات فراهم شد.

XS
SM
MD
LG