لینک های دسترسی

Breaking News

اکبر: طالبان ارزش‌های حقوق بشری را به رسمیت بشناسند


شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان
شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان

کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که جنگ به نقض گسترده حقوق بشر منجر شده و در گفتگوهای صلح باید موازین حقوق بشری رعایت شود.

شهرزاد اکبر، رییس این کمیسیون که روز سه شنبه ۱۰ دسمبر (۱۹قوس) در مراسم تجلیل از روز جهانی حقوق بشر صحبت می‌کرد گفت که "کم هزینه‌ترین راه برای ختم جنگ گفتگوهای بین‌الافغانی است."

به باور خانم اکبر زمانی این گفتگوها منجر به صلح پایدار در افغانستان خواهد شد که جوانب مذاکرات به خواست‌های قربانیان توجه کنند.

او افزود: "رعایت موازین حقوق بشر در همۀ مراحل گفتگو توسط طرفین به عنوان دغدغه جدی مردم افغانستان و همکاران بین‌المللی ما مطرح شود... طالبان نیز باید به عنوان یک طرف گفتگو با توجه به اهمیت این موارد، جایگاه حقوق بشر برای صلح پایدار را به رسمیت بشناسند، اگر علاقمند اند در آینده افغانستان سهیم باشند."

رییس کمیسیون حقوق بشر با اشاره به افزایش گروه‌های آسیب‌پذیر اجتماعی (بیوه‌ها، کودکان خیابانی، افراد دارای معلولیت و بیجاشدگان) تاکید کرد که گفتگوهای صلح باید زمینۀ دسترسی شهروندان را به حقوق اساسی و عدالت بیشتر سازد.

او تایید کرد که کمیسیون حقوق بشر در مورد جایگاه حقوق بشر در گفتگوهای صلح و نتایج آن نگرانی دارد.

پییر مایادین، سفیر اتحادیه اروپا در کابل نیز گفت که گفتگوها در مورد روند مذاکرات صلح افغانستان باید "حقوق بشر محور باشد."

به گفته آقای مایادین رها کردن اصول کليدی حقوق بشر، نه تنها برای افغانستان بلکه برای اروپا نیز آثار مخرب در پی خواهد داشت و همچنان در میان افغان‌ها حس ترس ايجاد خواهد کرد.

سفیر اتحادیه اروپا در کابل همچنان افزود که آنان از طرح‌ها و پیشنهاد‌های کمیسیون حقوق بشر افغانستان در این مورد پشتبانی می‌کند.

XS
SM
MD
LG