لینک های دسترسی

Breaking News

خلیل‌زاد: بهتر است قبل از انتخابات، با طالبان مصالحه شود


زلمی خلیلزاد
زلمی خلیلزاد

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده امریکا برای صلح افغانستان گفته است که در یک شرایط ایده‌آل، بهتر خواهد بود اگر قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، توافق صلح با طالبان حاصل شود.

آقای خلیل‌زاد گفت که باید منتظر ماند و دید که آیا رسیدن به چنین وضعیت مطلوبی، امکان‌پذیر است یا خیر، ولی تاکید کرد که هر گونه تصمیم‌گیری در این رابطه، وابسته به پیشرفت‌های احتمالی در گفتگو با طالبان است.

آقای خلیل‌زاد که با شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس صحبت می‌کرد، گفت: "واضح است که در یک وضعیت ایده‌آل، بهتر خواهد بود تا اول توافقی با طالبان صورت بگیرد، و بعد از آن انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، چون در آن صورت، طالبان نیز امکان مشارکت در انتخابات – و یا هر نقشه‌راه دیگری که افغان‌ها روی آن به توافق برسند – را خواهند داشت."

او افزود: "اگر هیچ توافقی حاصل نشود، اگر هیچ پیشرفتی صورت نگیرد، واضح است که زمان‌ برگزاری انتخابات اعلام شده است، و انتخابات در ماه اپریل برگزار خواهد شد."

طالبان گفته اند که تنها حاضر اند با امریکا مذاکره کنند
طالبان گفته اند که تنها حاضر اند با امریکا مذاکره کنند

آقای خلیل‌زاد در جواب به این سوال که آیا به تعویق انداختن برگزاری انتخابات می‌تواند یک گزینه باشد، گفت: "در صورتی که توافقی میان افغان‌ها حاصل شود، به این معنا که طالبان و دیگران چنین چیزی را بخواهند؛ این واقعا تصمیمی است که خود افغان‌ها باید بگیرند."

حضور نظامی امریکا

این سخنان، یک روز پس از آن ابراز می‌شود که اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، از تشکیل یک هیات دوازده نفره برای مذاکرات صلح با طالبان خبر داد.

هنوز روشن نیست که این هیات، به ریاست عبدالسلام رحیمی، رییس دفتر ریاست جمهوری افغانستان، چه اقداماتی را در اجندای کاری خود دارد.

ولی گروه طالبان، ساعاتی پس از اعلام تشکیل این هیات، انجام هر گونه مذاکره با دولت افغانستان را ناممکن خوانده و تاکید کردند که طرف مذاکرات آن‌ها، امریکا، به عنوان جناح تصمیم‌گیرنده است.

این گروه همواره گفته اند که خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های آن‌ها برای مصالحه است.

سفیر امریکا برای صلح در افغانستان، در گفتگویش با تلویزیون پی‌بی‌اس گفت که امریکا، در صورتی که مطمین شود افغانستان قرار نیست دوباره به پایگاهی برای تروریزم و تهدیدی برای امنیت داخلی امریکا تبدیل شود، نیازی برای حضور نظامی در افغانستان نخواهد داشت.

XS
SM
MD
LG