لینک های دسترسی

Breaking News

مقام سازمان ملل: بهترین فرصت برای صلح افغانستان هم‌اکنون است


نمایندگان طالبان در نشست مسکو با حضور اعضای شورای عالی صلح افغانستان شرکت کردند
نمایندگان طالبان در نشست مسکو با حضور اعضای شورای عالی صلح افغانستان شرکت کردند

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد می‌گوید افغانستان به تناسب سال‌های گذشته، در بهترین موقعیت برای رسیدن به صلح قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از تونی لنزر، هماهنگ‌کننده برنامه‌های سازمان ملل متحد گزارش کرده که افزایش هماهنگی‌های بین‌المللی و نیز تمایل برای شامل ساختن تمامی جناح‌های درگیر در روند صلح افغانستان محسوس است.

آقای لنزر گفت: «فرصت‌های جدیدی برای افغانستان بوجود آمده و امیدوارهای‌های خوبی برای دست یافتن به صلح دیده می‌شود.»

او افزود: «شاید این سخنان متناقض به نظر برسد، ولی فرصتی‌هایی که امروز در افغانستان شکل گرفته تا در درون و نیز با همسایه‌های خود به صلح برسد، در سال‌های بسیار، بسیار زیادی وجود نداشته است.»

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که تلاش‌ها برای کشاندن طالبان به پای میز مذاکره در ماه‌های اخیر شدت بی‌سابقه گرفته است.

با وجود آن‌که پیشرفت واضحی در عمل دیده نمی‌شود، ولی مقامات امریکایی نسبت به مذاکراتی که اخیرا با نمایندگان گروه طالبان صورت گرفته، ابراز خوشبینی کرده اند.

مقام سازمان ملل متحد از ارایه جزییات راجع به اظهاراتش خودداری کرد، ولی گفت که بحث‌ها و مذاکرات طی روزها، هفته‌ها و ماه‌های آینده ادامه خواهد یافت.

آقای لنزر گفت:‌ «آن‌چه می‌توانم بگویم این است که هماهنگی‌ها در بین جامعه بین‌المللی به تناست آن‌چه که تا حالا دیده شده، افزایش یافته است. در بخش‌هایی از جامعه بین‌المللی تمایل بیشتری برای شامل ساختن تمامی جناح‌ها در مذاکرات به چشم می‌خورد. این موارد بسیار مهمی هستند.»

گروه طالبان تاکید کرده اند که حاضر نیستند با دولت تحت حمایت امریکا در افغانستان مذاکره کنند. با این حال، اعضای شورای عالی صلح افغانستان – که یک نهاد مستقل است – در نشستی که اخیرا در مسکو با حضور نمایندگان گروه طالبان برگزار شده بود، اشتراک کردند.

امریکا، زلمی خلیلزاد را نماینده ویژه برای صلح افغانستان تعیین کرده و اخیرا گزارش‌ها حاکی از این بوده که آقای خلیلزاد، در جریان سفر اخیرش به منطقه، با نمایندگان طالبان در قطر دیدار کرده و به «توافقاتی» دست یافته اند.

XS
SM
MD
LG