لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: اگر طالبان سازش نکنند با جبهۀ جمهوریت می‌ایستیم


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان می‌گوید در صورتیکه طالبان صلح و سازش را انتخاب نکنند، امریکا در کنار افغان‌های که برای حفظ جمهوریت تلاش می‌‌کنند، خواهد ایستاد.

آقای خلیلزاد ناوقت روز جمعه هفتم می (۱۷ ثور) در رشته پیام‌های در صفحۀ تویترش نگاشته است: "اگر طالبان صلح و آینده مبتنی بر اجماع و سازش را انتخاب نکنند، در آن صورت ما در کنار افغان‌های خواهیم بود که برای حفظ جمهوری تلاش می‌کنند."

آقای خلیلزاد همچنین "وحدت سیاسی جمهوری" را به هدف برقراری صلح و ثبات در این کشور ضروری دانسته است.

نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا برای مصالحۀ افغانستان همچنین گفته است که اجماع بی‌نظیری برای صلح در این کشور به وجود آمده است که ریشه در پشتیبانی از توافق از راه گفتگو، پایان دادن به خشونت و رد تلاش‌ها برای تحمیل راه حل نظامی دارد.

او بار دیگر از طرف‌های درگیر و به ویژه رهبران افغان خواست که از فرصت پیش آمده برای پایان جنگ ۴۰ ساله در این کشور استفاده کرده و با هم مذاکره کنند.

آقای خلیلزاد افزوده است: "اجماع بین‌المللی تنها در مورد صلح خلاصه نمی‌شود، بلکه با ورود افغانستان به مرحلۀ جدید، جهان همچنین در پشتیبانی از این کشور ثابت‌قدم می‌ماند."

این در حالی است که روز گذشته نمایندگان ویژهٔ اتحادیه‌ اروپا، ناتو، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ناروی، بریتانیا و ایالات متحده در اعلامیهٔ مشترک از طالبان خواستند تا حملات اعلام نشده‌ای بهاری خود را متوقف کنند.

آنان حملات علیه غیر نظامیان را محکوم کرده و نمایندگان ویژه این کشور‌ها خواستار توقف فوری ترورهای هدفمند علیه رهبران جامعه مدنی، روحانیون، خبرنگاران، کارمندان رسانه‌ای، مدافعان حقوق بشر، کارمندان صحی و غیرنظامیان شده اند.

در بیانیه همچنین از طرف‌های درگیر خواسته شده تا اقدامات فوری و ضروری را جهت کاهش خشونت و ایجاد فضای مناسب برای رسیدن به یک توافق سیاسی اتخاذ کنند.

XS
SM
MD
LG