لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: امریکا و ناتو برای خروج از افغانستان مشترک تصمیم می‌گیرند


زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، می‌گوید که امریکا و ناتو برای ترک افغانستان در هماهنگی مشترک تصمیم خواهند گرفت.

آقای خلیلزاد، ناوقت روز شنبه (۲۵حوت) در تویترش نوشته است که "اگر افغانستان را ترک کردیم، باهم ترک خواهیم کرد."

او گفته است : "همکاری مشترک با ناتو و سایر شرکا و متحدان ما از روز نخست، اولویت ما بوده است، ما باهم آمدیم و یک جا برای برنامه‌ریزی ماندن ما در (افغانستان) به گونه مشترک هماهنگی خواهیم داشت، اگر ( افغانستان) را ترک کردیم، با همترک خواهیم کرد و همه به گونهٔ مشترک برای تأمین صلح و امنیت در افغانستان کار خواهیم کرد".

این اظهارات آقای خلیلزاد، برای بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان، پس از آن صورت می‌گیرد که روز گذشته دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا پشت دروازه‌های بسته با ارشدترین مقام‌های نظامی و سیاسی‌اش درباره افغانستان دیدار و رایزنی کرد، هرچند تاکنون جزئیات این نشست به بیرون درز نکرده است.

ریاست جمهوری افغانستان، در پیوند به این اظهارات زلمی خلیلزاد می‌گوید که بیرون شدن قوای خارجی از افغانستان "حرف تازه نیست" و امریکا با ناتو به گونهٔ مشترک در افغانستان کار می‌کنند.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری روز یک‌شنبه (۲۶حوت) به صدای امریکا گفت: " این‌ها (امریکا ) در چوکات ماموریت حمایت قاطع در افغانستان آمده و کار می‌کنند، ما با همهٔ آنها پیمان‌های امنیتی داریم، و کل کارها در چوکات همین پیمان‌ها صورت می‌گیرد".

تصمیم برای بیرون شدن مشترک نیروهای خارجی از افغانستان در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته، ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو گفت که آیندۀ ماموریت نظامی این پیمان در افغانستان وابسته به نتایج مذاکرات صلح با طالبان است.

هم‌اکنون حدود ۱۶ هزار سرباز خارجی - ۱۴ هزار سرباز امریکایی و ۲۰۰۰ سرباز دیگر کشورهای عضو ناتو – در چارچوب ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان سرگرم مشوره‌دهی، آموزش و معاونت قوای امنیتی و دفاعی افغان اند.

XS
SM
MD
LG