لینک های دسترسی

Breaking News

محب: صلح با طالبان به مفهوم پایان دهشت افگنی نیست


مشاور امنیت ملی افغانستان گفته است که توافق صلح با طالبان، به مفهوم ختم گروه‌های دهشت افگن در افغانستان و منطقه نخواهد بود.

حمدالله محب گفت "قوای افغان در مقابل دهشت افگنان پا برجا باقی خواهد ماند، اما {این مبارزه} به تنهایی مربوط افغان ها نمی شود. {دهشت افگنی} یک تهدید طولانی مدت جهانی است که مستلزم پاسخ دوامدار جهانی می باشد."

مشاور امنیت ملی افغانستان دوشنبه (۱۱ مارچ) در جلسۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد از گروه طالبان خواست تا با تعهد به صلح بین الافغانی، وارد مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان شوند.

آقای محب گفت "صلح نیاز است و ضرورت عاجل به آن دیده می شود، ولی نه به هر قیمت. قانون اساسی افغانستان و همچنان دولت مردم سالار و حکومت منتخب که روی آن بنا شده، باید احترام گردد. این پروسه باید همه شمول و نماینده یک افغانستان نوین باشد، نه یک معامله بین نخبگان. اگر صلح به افغانها تعلق دارد و توسط آنها تأمین میگردد، پس این صلح باید در نهایت توسط خود افغانها مورد تعامل قرار گیرد.".

تلاش‌ها برای پایان بخشیدن جنگ در افغانستان با گزینش زلمی خلیلزاد به عنوان نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای مصالحۀ افغانستان شدت کسب کرده است و هم اکنون نیز آقای خلیلزاد سرگرم پنجمین نشست با نمایندگان طالبان در قطر است، اما طالبان تا کنون به مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان آماده نشده اند.

با اینحال، تادامیچی یاماموتو، نمایندۀ سازمان ملل متحد در امور افغانستان که در این نشست شورای امنیت گزارش سه ماهۀ وضعیت در افغانستان را پیشکش می‌کرد، از "پیشرفت‌های ملموس" در مذاکرات صلح افغانستان خبر داد. او نیز طالبان را به مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان ترغیب کرد.

نماینده ملل متحد در افغانستان گفت که در هرگونه توافق صلح با گروه طالبان، باید دستاوردهای سالیان گذشته حفظ شده و همه اقشار جامعه به شمول زنان، جوانان، فعالان جامعۀ مدنی و علما در گفتگوهای صلح به صورت پر معنی سهم داشته باشند.

آقای یاماموتو با اشاره به کشته شدن بیش از ۳۸۰۰ غیرنظامی افغان به شمول ۹۰۰ کودک در سال ۲۰۱۸ ، در مورد حقوق قربانیان جنگ سخن گفت و بر تطبیق عدالت انتقالی تاکید کرد.

XS
SM
MD
LG