لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان محور گفتگوی پشت پردهٔ ترمپ با مقام‌های ارشد امریکا


رئیس جمهور ایالات متحده امریکا ناوقت دیروز جمعه، نشستی را با حضور مقام‌های ارشد نظامی، استخباراتی و سیاسی‌اش برگزار کرده و درباره افغانستان بحث کرده اند.

این مقام‌های ارشد امریکا در این نشست، برای چندین ساعت در مورد افغانستان و در عقب دروازه های بسته بحث و گفتگو کرده اند.

خبرگزاری اسوشتیدپرس، روز شنبه (۲۵حوت) گزارش کرده است که در این نشست، مایک پنس، معاون رئیس جمهور، جوزف دانفورد رئیس کمیته مشترک لوی‌درستیز اردوی امریکا، جینا هسپل، رئیس اداره استخبارات امریکا یا سی‌آی‌ای، جان بولتن، مشاور شورای امنیت و مایک پمپٔیو، وزیر خارجه امریکا حضور داشته اند.

یک منبع معتبر در کاخ سفید که از ذکر نامش خود داری کرده به خبرگزاری اسوشتیدپرس، گفته است که این نشست در یک اتاق مخفی در مقر پنتاگون برگزار شده بود.

تا اکنون جزئیات این نشست به بیرون درز نکرده است.

پیش از این، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، به روز پنجشنبه (۲۳حوت) که جمعی از خبرنگاران در واشنگتن صحبت می‌کرد گفت که زلمی خلیلزاد با "حاشیه راندن" حکومت افغانستان در مذاکرات با گروه طالبان، در پی کسب "منفعت شخصی" خود است و حکومت افغانستان را در روشنایی جزئیات این نشست قرار نداده است.

این اظهارات با واکنش تند مقام‌های امریکایی رو به رو شد و چند ساعت پس از این اظهارات، وزارت خارجه امریکا آقای محب را به مقر این وزارت احضار کرد.

معاون وزیر خارجه امریکا در این ملاقات به مشاور امنیت ملی افغانستان گفته است که زلمی خلیلزاد نماینده وزیر خارجه امریکا است و "حمله بر سفیر خلیلزاد، حمله بر وزارت خارجه امریکا" بوده و این کار منجر به ایجاد "موانع" در روابط دو طرفه بین امریکا و افغانستان و همچنین روند صلح می شود.

اما حمدالله محب، پس از انتقادهای مقام های امریکایی در صفحه تویتر خود " حمایت سخاوتمندانه" امریکا را از افغانستان ارزش خوانده است.

XS
SM
MD
LG